Ga direct naar de content

Getting the context '12

Nieuwe verdienmodellen
Publicatiedatum: 14 augustus 2015

Binnen de module Trendonderzoek, onderdeel van de cyclus Media en Creativiteit van CMI, zoeken de studenten interessante bronnen om de context van een actueel thema in kaart te brengen. In 2012 is dit het thema ‘nieuwe verdienmodellen’.

Binnen deze opdracht verzamelen alle 150 tot 200 studenten ieder 15 bronnen over deze thematiek (samen zijn dit minimaal 15 en maximaal 3000 unieke bronnen). De student voorziet elke bron van een korte omschrijving en drie metatags. Hiermee worden de bronnen vindbaar, deelbaar en vergelijkbaar. De studenten selecteren vervolgens in groepen de beste 15 van de samengebrachte bronnen, zodat de bronnen die overblijven als relevant worden beschouwd door meerdere studenten.

Het kenniscentrum Creating 010 gebruikt de bundeling van kennis die met deze opdracht wordt blootgelegd voor het ontwikkelen van een creative research tool. Deze tool voorziet de veelheid aan gevonden bronnen van een extra dimensie. De tool toont hoe vaak de bron binnen de klas of school voorkomt en hoe deze bron zich verhoudt tot ‘de wereld’. Ook zal, door het verbinden van de metatags, een nieuwe zoekstructuur ontstaan.

Deze onderwijsmodule dient daarmee de volgende drie doelen:

  • Onderwijsdoel: Ervaring opdoen met bronnenonderzoek en bronnengebruik.
  • Onderzoeksdoel: Ontwikkelen en toepassen van creative research tools.
  • Kennisdoel: Nieuwe inzichten door het bundelen en delen van waardevolle bronnen rond het thema nieuwe verdienmodellen.

Vanwege de beperkte tijd en middelen is gekozen voor gebruik van (de api van) Delicious. Deze sociale bookmarksite is wat ‘ouderwets’, maar door de mogelijkheid bronnen te taggen en de zoekpaden van anderen te volgen, rijk en betrouwbaar als een ouderwetse bibliotheek: ietwat saai maar zeer degelijk.

Elke door een student ingevoerde bron krijgt 4 tags mee. De eerste tag gtctxt12 beschrijft het project. De overige drie beschrijven de bron. In de tweede ronde voegt het team ook een teamnaam toe. Zo is de database beter en gemakkelijker doorzoekbaar:

  • op het niveau van individuele studenten
  • op het niveau van de opdracht (alle studenten)
  • op metatag naar inhoud
  • op bronnenoorsprong

Hiermee ontstaat een visueel inzicht dat de relatieve bronwaarde (hoe vaak een bron is bewaard) toont, evenals hoe vaak een bron genoemd wordt door collega-studenten en de relaties tussen toegekende tags. Met deze visuele weergave helpen we de gebruiker, door de in co-creatie samen gecreëerde informatie te verrijken en te voorzien van een extra betekenislaag.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.