Ga direct naar de content

Mapping Creative Rotterdam

Publicatiedatum: 01 januari 2013

De creatieve industrie heeft de voorbije jaren een sterke groei doorgemaakt en blijkt een belangrijk onderdeel van urbane, innovatieve milieus.

Het is zowel voor de toekomstige creatieve professionals als voor de opleidingen die hen voorbereiden op een loopbaan in het creatieve werkveld, van bijzonder belang de sector te kennen. Tegelijkertijd is het van belang om ook de mogelijkheden voor creatieve professionals buiten de creatieve industrie verkennen. Juist daar wordt hun nut en belang in het bijzonder onderkend.

In dit project wordt door de combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek de stand van zaken in de Rotterdamse creatieve sector en de kansen voor creatief talent in kaart gebracht. Behalve door interviews worden inzichten verworven door analyses van bestaande datasets, aangevuld met analyses van semi- en ongestructureerde data, bijvoorbeeld uit social media. Creative industries mapping heeft eerder data en inzichten opgeleverd die onder meer zijn gebruikt in de openbare les van Paul Rutten (Kracht van Verbeelding), het onderzoeksrapport Serious Gaming in Rotterdam en de publicatie Modemakers in Rotterdam. Een van de deelprojecten die in 2016 wordt aangepakt betreft de werkkring van de alumni van de opleiding Communicatie en Multimedia Design van Hogeschool Rotterdam. Onderzocht wordt waar de voormalige studenten terechtkomen. Daarmee proberen we vast te stellen of er sprake is van een mogelijk netwerk of een ecosysteem en de wijze waarop de opleiding CMD daarin een rol speelt als leverancier van talent.

Samenwerkingspartners

Gemeente Rotterdam, Rotterdam Media Commission, Erasmus Centre for Media, Communication and Culture.

We gebruiken cookies om de website te verbeteren.