Menu English

Maker Business

Publicatiedatum: 01 september 2015

Binnen de zich ontvouwende creatieve economie is het proces van waardecreatie en het toe-eigenen van waarde aan verandering onderhevig.

In het bijzonder binnen de maker movement, ontstaan binnen de FabLab beweging en inmiddels als innovatie- en ontwikkelaanpak doorgedrongen in brede lagen van de economie, ontwikkelen zich fenomenen die door Jeremy Rifkiin worden aangeduid als lateral power en collaborative commons. Dat zijn voorbeelden van bouwstenen voor nieuwe business modellen. Binnen de creatieve economie worden nieuwe businessmodellen gezien als een grotere bron van concurrentievoordeel dan nieuwe producten en diensten. De vraag die nu belangrijk is voor het creatieve werkveld en voor de creatieve professionals die Hogeschool Rotterdam opleidt is, hoe zich op een adequate manier te organiseren en positioneren op de nieuwe markten, binnen nieuwe mogelijkheden die ontstaan.

Wat is de betekenis van creatief ondernemerschap binnen dit dynamische veld? Opvallend daarbij is dat nieuwe business modellen niet top-down ontwikkeld of lineair afgeleid worden. Er is eerder sprake van een designerly, bottom-up ontwikkeling van nieuwe modellen. Dat is ook het perspectief dat gekozen wordt door Saras Sarasvathy in haar effectuation approach. Roger Martin komt tot een soortgelijke benadering wanneer hij pleit voor een meer kwalitatieve, op ontwerpgebaseerde aanpak van de ontwikkeling van nieuwe bedrijvigheid. Maker business onderzoekt de nieuwe bedrijfsmatige en businessaspecten van creatieve industrie en kijkt daarbij met nadruk naar de nieuwe ontwikkelingen in de maker communities waar open design, community-based business models belangrijke thema’s zijn en verbindt die actief met de ontwikkeling van incubators en accelerators in de maker movement en breder in de context van Creative Business. Maker business levert inzicht op in nieuwe business modellen, nieuwe financieringsvormen en (alternatieve) aspecten van ondernemerschap.

Betrokken medewerkers

Mark Bode, Wilco Bram, Ernst Kamst, Maaike Lycklama à Nijeholt, Arie de Wild.

Samenwerkingspartners

Kenniscentrum Business Innovation, SuGu Club, Cultural Enterprise Office Scotland, Stichting FabLab BeNeLux, Lucerne University of Applied Sciences and Arts Zwitserland, Plymouth College of Art, Design regio Kortijk, BUDA lab, SPK, Strategic Projects Kempen, Syntra West, Brugge, University for the Creative Arts Canterbury, PoP Lille, SARL Étoele Amiens.