Social Media in het Voortgezet Onderwijs

Geplot op de hype cycle van Gartner

Publicatiedatum: 23 juli 2015

Samen met onze mediastudenten is onderzoek gedaan naar de (mogelijke) rol van social media in het voortgezet onderwijs. Hiertoe werden eerst verschillende toepassingen van social media geplot op de ‘hype cycle’ van Gartner. Daarna werden verschillende trends beoordeeld op impact en waarschijnlijkheid. Met behulp van toekomstscenario’s hebben de studenten vervolgens concepten ontwikkeld voor de toepassing van social media in het voortgezet onderwijs (VO).

Social media wordt gezien als een belangrijke trend die grote betekenis heeft en een nog grotere betekenis gaat krijgen in het voortgezet onderwijs. Om de kansen van social media in het voortgezet onderwijs in kaart te brengen hebben we gebruik gemaakt van trendanalyse. Hierbij hebben ruim 200 mediastudenten rond het vraagstuk ‘Wat kan de trend “social media” betekenen voor het voortgezet onderwijs?’ hun trendonderzoek uitgevoerd.

1. Inventarisatie en duiding
    Studenten hebben verschillende toepassingen van social media in kaart gebracht met behulp van de ‘hype cycle’ van Gartner. Deze toepassingen zijn samengevat in vijf verschillende soorten signalen. Elk signaal biedt een andere soort kans voor het vo. Zo biedt de ‘technology trigger’ veel draagvlak voor onderzoek, en door het signaal ‘trough of disillusionment’ worden toepassingen herondekt.
  2. Context bepalen
    Na het inventariseren van verschillende mogelijke toepassingen van social media is de context van de trends op dit gebied bepaald.
  3. Scenario ontwikkelen
    Vanuit de context hebben de studenten hun visie op de toekomst van het vo gevat in een toekomstscenario. Mediastudenten verwachten dat in de toekomst het onderwijs virtueel plaats zal vinden, waardoor tijd en plaats geen directe rol meer zullen spelen. Dit biedt aanknopingspunten voor het ontwikkelen van beleid.
  4. Kans bepalen
    Vanuit de toekomstscenario’s hebben de studenten vervolgens concepten ontwikkeld. Deze concepten concretiseerden de abstracte ideologie. Dit leverde interessante inzichten op over het beeld van mediastudenten van het vo. Volgens de mediastudenten kan social media drie soorten problemen in het voortgezet onderwijs oplossen: motivatie, aanbod en toegankelijkheid.

Dit project heeft 40 concrete concepten opgeleverd. Uit deze concepten werden door het docententeam vijf concepten aangemerkt voor presentatie tijdens Dé Onderwijsdagen. Tijdens dit evenement hebben ambassadeurs uit het vo hun voorkeur uitgesproken voor hun favoriete project.