Living Lab Plastic Vrije Delta

Het Living Lab Plastic Vrije Delta richt zich op praktijkgericht onderzoek in de Rijn-Maasdelta. Verschillende (onderzoeks-) projecten worden uitgevoerd op het meten, opruimen, verwerken en voorkomen van plastics in het water. Dit vanuit een gezamenlijke regionale ambitie om te komen tot een Plastic Vrije Delta.

Beschrijving

Vanuit het netwerk van de Community of Practice (CoPP) komen verschillende onderzoeksvragen naar voren over (de aanpak van) plastic in water. Om verder te komen in de ambitie voor een plastic vrije Rijn-Maasdelta is een Living Lab ingericht om met deelnemende partijen, lectoren, onderzoekers en studenten te werken aan kennisvragen op het gebied van inzameling, monitoring, verwerking en bronaanpak van plastics in wateren. In een Living Lab wordt in een echte omgeving gewerkt aan het oplossen van maatschappelijke praktijkproblemen, in samenwerking met onderwijs, onderzoek en private en publieke partners. De komende drie jaar wordt gewerkt naar een concrete aanpak voor een plasticvrije Rijn-Maasdelta. Verschillende onderzoeks- en studentproject worden hiervoor uitgevoerd.

Pijlers

Om te komen tot (een strategie voor) een plastic vrije Rijn-Maasdelta wordt ingezet op de volgende pijlers en vraagstukken:

Monitoring: Het in beeld brengen van plastics in wateren van de Rijn-Maasdelta

Hoeveel plastics bevinden zich in het watersysteem van de Rijn-Maasdelta, waar bevinden die zich en welke samenstelling heeft dit plastic afval?

• Hoe kunnen plastics in wateren effectief gemeten worden?
    • Waar, in welke hoeveelheden en in welke samenstelling bevinden plastics zich in de wateren van de Rijn-Maasdelta?
    • Hoe ziet de plastic stroom in de wateren van de Rijn-Maasdelta er uit?

Inzameling: Het verwijderen van plastics uit wateren in de Rijn-Maasdelta

Hoe kunnen plastics effectief en efficiënt uit de wateren van de Rijn-Maasdelta worden verwijderd?

• Hoe kunnen plastics effectief verwijderd worden met vangsystemen in het water?
    • Hoe kan plastic afval op oevers effectief verwijderd worden?

Verwerking: Het duurzaam verwerken van ingezameld plastic uit wateren van de Rijn-Maasdelta

Hoe kan afgevangen plastic circulair verwerkt worden?

• Hoe kan afgevangen plastic uit de Rijn-Maasdelta centraal ingezameld, schoongemaakt, gesorteerd en verwerkt worden?
    • Hoe kan afgevangen plastic circulair verwerkt en/of toegepast worden?
    • Wat is de economische haalbaarheid van verwerking van plastic stromen uit wateren van de Rijn-Maasdelta?

Bronaanpak: Voorkomen dat plastics in de wateren van de Rijn-Maasdelta terechtkomen

Hoe kan voorkomen worden dat plastics in de wateren van de Rijn-Maasdelta terechtkomen?

• Welke bronnen kunnen op regionaal niveau herleid worden op basis van monitoringsdata in de Rijn-Maasdelta?
    • Hoe kunnen belangrijke bronnen van plastic afval aangepakt worden?

Samenwerkingsovereenkomst

Op 1 september hebben Rijkswaterstaat, Gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam en Hogeschool Rotterdam een samenwerkingsovereenkomst ondertekent. Met deze overeenkomst is hun samenwerking bekrachtigd en is de gezamenlijke kennisontwikkeling binnen een Living Lab Plastic Vrije Delta gestart.

Meer informatie.

Studentenprojecten