Menu English

Onderzoeker van het jaar 2020

Marlies van der Wee-Bedeker

Marlies is al jaren betrokken bij kenniscentrum Duurzame HavenStad. Eerst als verbinder met het onderwijs, maar gaandeweg steeds meer in de rol van onderzoeker.

Marlies is al jaren betrokken bij kenniscentrum Duurzame HavenStad. Eerst als verbinder met het onderwijs, maar gaandeweg steeds meer in de rol van onderzoeker. Met haar achtergrond als onderwijskundige was ze voor ons een belangrijke schakel in het uitwerken van onze ambities om onderwijs en onderzoek meer te verweven. Als kenniscentrum worstelden wij ermee hoe we de duurzaamheidsdoelstellingen van het kenniscentrum konden uitwerken in aansprekend contextrijk onderwijs. Welke competenties zijn verbonden met duurzaamheidsdenken en welke onderwijsvormen zorgen ervoor dat je mensen daarin laat excelleren? Marlies heeft deze vragen weten uit te werken in een voorstel voor een promotieonderzoek: Transformative learning for sustainable development: living labs as powerful learning spaces. Dit onderzoeksvoorstel werd direct omarmt door haar promotor bij de WUR en vond ook een stevige basis binnen IGO en KCDHS. Helaas werd er geen promotievoucher aan toegekend.

Marlies heeft de afgelopen jaren bewezen dat ze een sterke onderzoeker is die heel multidisciplinair kan denken en werken. Marlies verbindt momenteel 3 kenniscentra (Talentontwikkeling met haar bijdrage aan studiesucces en samenwerking met lector Ellen Klatter, Creating010 met haar bijdrage aan kennis over 21st century skills en Duurzame HavenStad met haar uitwerking van duurzaamheidsonderwijs beiden via Peter Troxler). Haar onderzoek is goed gekoppeld aan het lopende contextrijke onderwijs van de techniek en nu al plukken we de vruchten van haar onderzoeksresultaten. Zeker in de Master River Delta Development waar voor Marlies de indrukwekkende leerroute Facilitator of Change wist te ontwikkelen.

Het krachtige onderzoek dat Marlies weet neer te zetten zorgde ervoor dat ze binnen heel korte tijd een GO van de WUR wist te krijgen op haar promotieproject, maar zorgt er ook voor dat zij inmiddels een begrip is binnen de techniekinstituten als iemand die echt iets belangrijks te vertellen heeft. Zij wordt dan ook meer en meer als expert verwelkomd bij de onderwijsopgave om betekenisvol contextrijk onderwijs te ontwikkelen. Marlies draagt die rol met verve omdat ze weet waar ze het over heeft. Daarom is Marlies onze onderzoeker van het jaar geworden!