Menu
    English

    Dimensie Ethisch handelen & integriteit

    Bij ethisch handelen & integriteit gaat het om fatsoenlijk, juist, moreel en deugdelijk handelen.

    Minder abstract: of je met een zuiver geweten dingen kunt doen en of je ruimte hebt om fouten te melden en te bespreken. Uit de literatuur blijken zeven aspecten belangrijk om het deugdelijk gedrag van werknemers te bevorderen:

    1. Het moet duidelijk zijn welke ethische normen binnen het bedrijf worden verwacht;
    2. Het morele gedrag aan de top moet overeenkomen (congruent zijn) met wat van de medewerkers wordt verwacht;
    3. Hetgeen wat verwacht wordt van werknemers moet haalbaar zijn, medewerkers dienen niet over- (of ‘onder’)vraagd te worden;
    4. Normatieve wensen in de organisatie dienen geïdentificeerd te worden en dienen gesteund te worden vanuit het management;
    5. Het is van belang dat zowel goed als slecht gedrag gezien worden. Hier zijn er twee dimensies: zie de managers het morele gedrag van medewerkers en zien de medewerkers het morele gedrag onderling.
    6. Er dient over moraal gesproken te worden binnen een bedrijf. Ook eventueel aanwezige klokkenluidersregelingen en het gebruiken daarvan spelen een rol. Daarnaast moet er voldoende veiligheid zijn om misstanden te melden;
    7. Als er geen sancties of beloningen zijn, wordt de kans op overtreding groter (de cultuur dient zodanig te zijn dat de pakkans bekend is). 

    Beslisboom Ethisch handelen & Integriteit

    Verbeter uw Soft Controls

    Toelichting op de beslisboom

    Tools & publicaties

    Bij de dimensie Ethisch handelen & Integriteit

    Benieuwd naar de andere Soft Control tools?  Bekijk hier de hele Soft Control Toolkit.

    Inloggen