Vergroten van de cybersecurity-weerbaarheid in het Nederlandse MKB

Een uitgebreide studie en raamwerk

Cyberbeveiliging is van het grootste belang voor organisaties op alle schaalniveaus, maar kleine en middelgrote ondernemingen worstelen vaak met specifieke uitdagingen die voortvloeien uit beperkte middelen en expertise. In het huidige digitale tijdperk is het vergroten van de cyberweerbaarheid van het Nederlandse MKB van cruciaal belang. Dit project pakt een actueel en essentieel probleem aan door de focus te richten op het MKB in Nederland.

Over het project

Projectbeschrijving

Het doel van dit project is om een grondig onderzoek uit te voeren naar het cybersecurity-weerbaarheid binnen het Nederlandse MKB. Het heeft tot doel de uitdagingen en kansen van het MKB in Nederland te belichten en uiteindelijk een praktisch kader te creëren om deze ondernemingen te helpen bij het navigeren door het ingewikkelde terrein van cyberbeveiliging. Met dit onderzoek willen we bijdragen aan de veiligheid en duurzaamheid van het Nederlandse MKB en, in het verlengde daarvan, de algehele kracht van de Nederlandse economie versterken in een wereld die wordt gekenmerkt door toenemende digitale interconnectiviteit. Bovendien zal dit project waardevolle inzichten opleveren voor beleidsmakers, belanghebbenden uit de sector en bedrijfseigenaren, waardoor effectieve bescherming tegen cyberdreigingen binnen deze specifieke context mogelijk wordt.

Projectaanpak

Een verkennend onderzoek; Multi-methoden, zoals enquêtes, interviews en deskresearch

Verbinding onderwijs

MSc Business Information Management, Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam.

(Wij zijn de opdrachtgever voor de MSc BIM masterscriptie. Voor dit project zijn twee masterstudenten van deze opleiding geworven. Dit is ook een nieuwe samenwerking met Erasmus.)

Beoogde resultaten

We zijn van plan om een whitepaper op te leveren, hopelijk ook een praktijkpaper voor publicatie.

Projectfeiten

Looptijd: 1 januari – 30 september 2024

Financiëring: -

Lectoraat: Annie Yang