Valorisatie Programma Rotterdam positief geëvalueerd

Versterken van ondernemerschapsonderwijs en valorisatie

06 juli 2018

Het valorisatieprogramma Rotterdam, waar Erasmus Universiteit, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland en het Albeda College samen hebben gewerkt aan het versterken van ondernemerschapsonderwijs en valorisatie, is positief beoordeeld. Kenniscentrum Business Innovation was namens de hogeschool penvoerder van het programma.

Het Valorisatieprogramma Rotterdam (VPR) maakt deel uit van twaalf valorisatieprogramma’s die in 2010 door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zijn gestart. De programma's zijn ingezet om een impuls te geven aan ondernemerschapsonderwijs en verdere professionalisering van valorisatie in Nederland.

Het programma in Rotterdam is in 2012 gestart. De voorganger van Kenniscentrum Business Innovation – Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap – kwam mede voort uit de start van het VPR. Hogeschool Rotterdam heeft met het VPR een extra impuls gegeven aan initiatieven als De Rotterdamse Zaak, de Global Entrepreneurship Week Rotterdam, de Incubator Academy, case-onderwijs en diverse minors op het gebied van ondernemerschap en innovatie.

In de afgelopen jaren zijn mede dankzij VPR bij Hogeschool Rotterdam jaarlijks tussen 1000 en 1500 studenten in aanraking gekomen met ondernemerschap. Ook is gerichter samengewerkt met het bedrijfsleven voor kennisdeling en zijn diverse startups vanuit studenten gestart. Tevens is de samenwerking tussen de betrokken onderwijsinstellingen op het gebied van ondernemerschap sterk verbeterd. Er wordt waar mogelijk samen opgetrokken richting (lokale) overheid, in sommige initiatieven werken studenten van verschillende instellingen samen en faciliteiten worden gedeeld.

Het Rotterdamse valorisatieprogramma is inmiddels geëvalueerd (zie eindverslag) en positief beoordeeld. De beleidsreactie van de ministeries over het valorisatieprogramma wordt na de zomer naar de Tweede Kamer gestuurd. De betrokken onderwijsinstellingen in Rotterdam hebben besloten om hun samenwerking op dit gebied voort te zetten en waar mogelijk uit te breiden. De landelijke evaluatie van de valorisatieprogramma's leest u hier