Tribute Podcast

De populariteit van tribute acts; onderzoek naar tribute acts

11 juni 2020

De afgelopen jaren is de populariteit van tribute acts in de popmuziek enorm toegenomen. Hoe kan dat? Is het een vorm van entertainment voor de grote groep babyboomers of is het wellicht (ook) het nieuwe coole ding voor jonge generaties? Waarom wil het publiek in steeds grotere mate bands zien die het werk van andere bands naspelen? En wat vindt de livemuziek industrie zelf eigenlijk van deze ontwikkeling? Al deze vragen en meer komen aan bod in de Tribute Podcast, een initiatief van het aan Creating 010 verbonden project POPLIVE.

In opdracht van POPLIVE deed Doortje Schaart afgelopen jaar uitgebreid onderzoek naar de rol in het belang van tribute acts voor de Nederlandse live-industrie. Zij deed dat als afstudeerproject binnen de opleiding Leisure & Events Management. Gebaseerd op onder andere interviews met betrokken (directeuren, programmeurs) uit de livesector en een enquête onder het Nederlandse livepubliek kwam ze tot de conclusie dat er een flinke gap zit in de perceptie van tribute acts tussen publiek en industrie. Ook registreerde ze een snelle groei en fragmentatie van het fenomeen tribute en kwam ze tot de conclusie dat het zeker niet alleen babyboomers zijn die de muziek uit hun jeugd nog eens live gespeeld willen zien.

Dit onderzoeksproject vormde de aanleiding voor de Tribute Podcast. Samen met Berend Schans (directeur VNPF) en Martijn Mulder (onderzoeker livemuziek) gaat Doortje in gesprek over de opvallende uitkomsten uit haar onderzoek, over de manier waarop de muziekindustrie hierop reageert en over de vraag of tribute acts een rol kunnen spelen in het opstarten van de live-industrie na de Covid-19 crisis. De podcast wordt gepresenteerd door radiomaker en muziekkenner Ron van der Sterren en is geproduceerd door Het Podcastkantoor.

POPLIVE is een landelijk onderzoeksproject naar de stedelijk livemuziek ecologie uitgevoerd door Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam, ondersteund door VNPF en MOJO Concerts. Het project is mede gefinancierd door NWO en Regieorgaan SIA en loopt tot 2022. Vanuit Creating 010 zijn Paul Rutten en Martijn Mulder betrokken bij het project. Voor meer informatie zie www.poplive.nl.