Transitie in zorg bij jongeren met diabetes kan beter

01 februari 2018

Er zijn verbeteringen nodig om de overgang van kinderzorg naar de interne geneeskunde bij jongeren met diabetes type 1 beter te laten verlopen. Dat blijkt uit twee raadplegingen onder 384 jongeren en 156 professionals uit de diabeteszorg.

Om jongeren met Diabetes type 1 optimale ondersteuning te bieden in de transitiefase is Kenniscentrum Zorginnovatie gestart met het onderzoeks- en verbeterprogramma Betere Transitie bij Diabetes. De doelstelling is het opstellen en uitvoeren van een verbeterprogramma in de Nederlandse diabeteszorg.

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren die al zijn overgestapt het transitieproces gemiddeld een 6,9 geven; 1 op de 7 scoort zelfs een onvoldoende. De verschillen tussen interne geneeskunde en kinderzorg zijn groot en de voorbereiding en samenwerking kunnen beter. Drie kwart van de jongeren vindt het moment van de overstap goed, maar ze willen meer aandacht voor psychosociale onderwerpen tijdens de consulten – zowel bij de zorg voor kinderen als bij volwassenen. Ook de vooruitzichten en de toekomst met diabetes komen te weinig aan bod. Toch blijkt dat jongeren evenveel vertrouwen in de zorgverleners bij de zorg voor volwassenen als voor kinderen hebben.

Professionals rapporteren dat essentiële interventies voor transitiezorg zoals een transitiepolikliniek, transitiecoördinator, transitieplan, en multidisciplinair overleg rond transfer in de meeste instellingen afwezig zijn. Matige therapietrouw en no-show bij consulten zijn zorgpunten. De hoogste prioriteit heeft volgens professionals het realiseren van passende financiering voor transitiezorg.

Betere Transitie bij Diabetes werkt aan de evaluatie, verspreiding en invoering van interventies. Het programma heeft zojuist een factsheet met de onderzoeksresultaten opgesteld. FNO Zorg én Perspectief, één van de financiers, ondersteunt de lobby voor meer aandacht voor jongeren met chronische aandoeningen die tussen wal en schip dreigen te vallen door middel van het Tien Punten Programma Betere Transitie in Zorg.