Winkels om thuis te komen en het buitenland te proeven

Retailontwerpatelier op 14 en 15 november

22 november 2019

Lab Fygital, de Rotterdamse onderzoekslijn van het Landelijke programma Future Proof retail van Kenniscentrum Creating 010, onderzoekt retailinnovatie binnen de stad. Binnen de onderzoekslijn wordt de vraag gesteld: wat kan de stedelijke retail leren van innovaties uit het randland en de gebieden buiten de grote steden? Op donderdag 14 en vrijdag 15 november organiseerden onderzoeker Maud van de Mosselaar en docent-onderzoeker Justien Marseille bij Lab Fygital, het Ontwerp Atelier. Tijdens dit tweedaags event gingen innovatieve (jonge) denkers, studenten en retailers aan de hand van ontwerpend onderzoek op zoek naar de retail van morgen.

Voorafgaand aan het ontwerpatelier is door onderzoekers gesproken met experts en werden podcasts opgenomen met retailers uit de stad. Na dit vooronderzoek was het tijd om samen met de studenten en young professionals aan de slag te gaan. Zij spelen immers een grote rol in de toekomst van retail. Met alle kennis en inspiratie gingen ze gezamenlijk aan de slag met de vraag: hoe ziet het winkel en retaillandschap eruit in 2040?

Op donderdagochtend 14 november werden de deelnemers ontvangen in het Stadslab op de Wijnhaven. Een gevarieerd team van enthousiaste jonge creatievelingen, allen met een andere achtergrond en kijk op (de toekomst van) retail. Deze eerste dag stond in het teken van toekomstdenken. De dag ging van start met een uitgebreide introductie van Justien. Hierin kwamen het vooronderzoek en de methode aan bod, geïllustreerd met inspirerende en pakkende voorbeelden.

Het gebied waarmee de deelnemers aan de slag gingen was het Rotterdamse Hoogkwartier: een naoorlogse wederopbouw net buiten het centrum van Rotterdam. Interessant door zijn plint vol winkel -en horecagelegenheden, de expeditiestraten aan de achterkant en de combinatie met woningen. Een verkenning van het onderwerp, verzamelen van signalen en het clusteren van deze signalen naar voor het vraagstuk relevante trends, leidde in de middag tot het kiezen en uitwerken van een scenario. Hiermee werd de dag ook afgesloten.

Vrijdagochtend 15 november begon met het bezoek van drie ‘critical friends’ met verschillende expertises: Melanie Domeni (docent Leisure Management aan de Willem de Koning Academie), Pauline Schouwenburg (eigenaar van De Platte Stad en werkzaam bij Rechtstreex) en Cron van der Lee (commercieel directeur bij data bedrijf Savvy). De deelnemers gebruikten dit moment om hun resultaten en ideeën te presenteren en vragen te stellen. Dit bleek een zeer bruikbare sessie en motiveerde om de rest van de middag creatief aan de slag te gaan met de uitwerking van het concept. Er werd geschreven, getekend, geknipt, geplakt en gediscussieerd.
Vrijdagmiddag was het moment om het concept te presenteren aan het panel bestaande uit Peter Troxler (lector revolutie van de maakindustrie) en Auke Brugmans (lector facility management). De uitkomst van twee dagen Ontwerp Atelier is Hoogdorp: een combinatie van een wijk en een dorp waarin de gebruikers in hoge mate invloed hebben op de buitenruimte. Het groen speelt er een belangrijke rol speelt en de winkels zijn eerder huiskamers dan een verkooppunten. Een plek om thuis te komen. In de winkels is het uitwisselen van kennis en ervaring een vast onderdeel van de producten en diensten die worden verkocht. Een voorbeeld is het fictief reizen in een reiswinkel: hier boeken klanten geen reis waarin ze daadwerkelijk met het vliegtuig op vakantie gaan, maar ervaart men het eten, de cultuur en de sfeer van het buitenland tijdens een beleving in de reiswinkel zelf. Deze winkel kan ook tijdelijk in iemands huiskamer zijn.

Wij kijken terug op twee zeer geslaagde dagen waarin kennis en enthousiasme is gedeeld, nieuwe contacten zijn gelegd en niet te vergeten een visie op de toekomst van retail is ontwikkeld.