Docent-onderzoeker van het jaar 2021

Winnaar: Susanne van Hooft

31 augustus 2021

Susanne van Hooft, hoofddocent Zelfmanagement en Participatie bij Kenniscentrum Zorginnovatie, is verkozen tot docent-onderzoeker van het jaar 2021!

Dubbelfunctie
Hogeschool Rotterdam heeft als doelstelling onderwijs, onderzoek en praktijk met elkaar te verbinden. Dit doen we door docenten de mogelijkheid te bieden om naast hun onderwijstaken ook praktijkgericht onderzoek te doen. Een uitdagende en belangrijke dubbelfunctie binnen de hogeschool.

Om erkenning te geven aan onze docent-onderzoekers, die onderwijs en onderzoek ook tijdens dit bewogen jaar met elkaar hebben weten te verweven, heeft de hogeschool de verkiezing van de ‘Docent-onderzoeker van het jaar’ in het leven geroepen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van €2.500,- om in (nieuw) onderzoek te kunnen investeren.

Winnaar 2021
Tijdens de feestelijke online jaaropening van het nieuwe collegejaar werd de winnaar van 2021 bekend gemaakt.
Susanne van Hooft is dit jaar verkozen tot docent-onderzoeker van het jaar. In haar onderzoek werken studenten, docenten, patiënten en verpleegkundigen samen om verpleegkundige leiders een rolmodel te laten zijn voor zelfmanagementondersteuning, zodat patiënten de regie meer in eigen hand hebben. Zij maakt directe verbinding met het onderwijs en draagt bij aan de curriculumherziening van de opleiding Verpleegkunde. Daarnaast is zij ook actief in acquisitie bij grote onderzoeksprojecten en werkt als expert mee aan projecten van Vilans en Erasmus MC.

Project SMILE
Susanne heeft ook net een subsidie van ZonMw heeft toegekend gekregen voor het project SMILE (Self Management support In cLinical Leaders and Education). Binnen het project onderzoeken we hoe verpleegkundigen, verzorgenden én studenten in de alledaagse zorg het zelfmanagement van patiënten beter kunnen ondersteunen. Daarbij maken we gebruik van verpleegkundige leiders op leerafdelingen: we moedigen hen aan zich te ontwikkelen tot rolmodellen die het goede voorbeeld aan studenten geven.

Wij feliciteren Susanne van Hooft en hopen ook het komende jaar weer veel van haar te zien en te horen!