Op weg naar groene geboortezorg

Onderzoek en implementatieproject van start

28 augustus 2023

De gezondheidssector staat bekend als vervuilend, maar met duurzame zorg kan de CO2-uitstoot en het gebruik van grondstoffen worden verminderd. Het nieuwe onderzoeksproject heeft als doel de verloskundige praktijken beter uit te rusten om duurzame zorg te verlenen, met behoud van kwaliteit. Het initiatief komt voort uit het besef onder verloskundigen dat er geen structureel implementatieplan bestaat om de zorg op praktijkniveau te verduurzamen.

Het eerste onderdeel van het project omvat explorerend onderzoek naar groene best practices binnen verloskundige praktijken. Hierbij wordt ook specifiek gekeken naar factoren die de CO2-uitstoot tijdens bevallingen kunnen verminderen.

Daarnaast zal het project een voorbeeld implementatieplan ontwikkelen voor verloskundige praktijken, in samenwerking met stakeholders, met als doel de zorg op het niveau van zelfstandige ondernemers te verduurzamen. Hierbij worden zowel studenten verloskunde als praktiserende verloskundigen betrokken, om gezamenlijk kennis op te bouwen.

Samenwerking

Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Academie Verloskunde Amsterdam-Groningen en studenten van de bacheloropleiding Verloskunde Hogeschool Rotterdam. De resultaten zullen direct worden geïmplementeerd in het verloskundige werkveld en onderwijs.

Het project is onderdeel van een consortium dat bestaat uit partners zoals Kenniscentrum Zorginnovatie, lectoraat Verloskunde en Geboortezorg, de bacheloropleiding Verloskunde van Hogeschool Rotterdam, Erasmus MC, de Koninklijke Organisatie van Verloskundigen (KNOV), en drie MKB-ondernemingen: Het Verloskundig Huys in Zwolle, de Ooievaar verloskundige en lactatiekundige praktijk in Ede, en verloskundige praktijk Klein en puur in de Lier. Daarnaast werkt het project samen met de stichting de Duurzame Verpleegkundige.

De aanpak en opbrengsten van het project kunnen dienen als inspiratie, zowel nationaal als internationaal, voor andere zorgverleners die streven naar de implementatie van duurzame zorg.