Prototype Soft Due Dilligence Check klaar voor gebruik

Sybe Stuij

06 juli 2023

Wist je dat 70% van alle fusies en overnames mislukt? Hier liggen vaak zachte faalfactoren aan ten grondslag. Belangrijk dus om een praktische, gebruiksvriendelijke tool in handen te hebben bij een overname of fusie, om deze factoren zo goed mogelijk in kaart te brengen. De Soft Due Diligence Check (SDDC) is zo’n tool! Na een intensief onderzoek van enkele jaren is het prototype klaar voor gebruik.

Met de SDDC kunnen organisaties, die een fusie- of overnametraject starten, laagdrempelig een analyse krijgen van de potentiële valkuilen die zij tijdens dat traject kunnen tegenkomen. Die analyse is op maat gemaakt, specifiek voor de bij de deal betrokken organisaties. Behalve door medewerkers van de betrokken organisaties, is de SDDC ook geschikt voor (externe) adviseurs.

Een voorbeeld waar de tool toe in staat is, is het adviseren of het besluitvormingsproces rondom de voorgestelde deal goed is verlopen. Goed is in dit geval: zonder cognitieve vooroordelen en op een manier waarop de kans op tunnelvisie zo klein mogelijk is.

Hoofdonderzoeker Sybe Stuij presenteerde de tool eind juni aan geïnteresseerden vanuit de fusie- en overnamewereld, cultuurdeskundigen en organisatieadviseurs. Velen van hen waren ook bij het onderzoekstraject betrokken. Ook vanuit Hogeschool Rotterdam Business School was er veel belangstelling voor dit onderwerp.

De Soft Due Diligence Check in cijfers:

• Inmiddels zijn 18 studenten afgestudeerd op dit onderzoek;
  • Om de praktijk goed in het onderzoek te verankeren zijn er 63 ervaringsdeskundigen en experts geïnterviewd en 3 workshopbijeenkomsten gehouden;
  • Er zijn 2 artikelen geschreven voor M&O, het Tijdschrift voor Management & Organisatie.

Bij de presentatie waren adviseurs aanwezig die met hun adviesbureaus het prototype van de SDDC zullen gaan testen. Er is ook interesse voor de tool uit Duitsland en België. Organisaties die aan de beginfase van een een fusie- of overnametraject zitten, kunnen zich melden voor een analyse van de zachte slaag- en faalfactoren van de voorgenomen deal.