Promotie-uur in trek

Promotie-uur? Promotie van wat dan?

03 maart 2022

Van promoveren natuurlijk, want het aantal docenten dat vanuit het economisch domein promoveert loopt al jaren sterk achter bij dat van andere instituten op onze hogeschool. Het is voor hogescholen belangrijk dat docenten promoveren. Promovendi leren in een traject van meestal vier tot zes jaar hoe je goed onderzoek uitvoert.

De Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) uit 1992 geeft aan dat hogescholen een wettelijke taak hebben praktijkgericht onderzoek uit te voeren. Het hoger onderwijs werkt steeds contextrijk en docenten moeten studenten de juiste tools aanbieden om complexe vragen te beantwoorden. De praktijk verandert snel en voor het innoveren van het curriculum is het nodig nieuwe kennis te ontwikkelen en daarvoor is onderzoek nodig.

Het MKB adopteert slechts in beperkte mate nieuwe kennis die hen in staat stelt om mee te gaan in de transities in de maatschappij en hogescholen spelen een belangrijke rol in de kennisdisseminatie naar hen toe.

Zo’n dertig docenten namen dinsdag 22 maart deel aan een presentatie van Elin Koppelaar, beleidsadviseur Onderzoek en Ontwikkeling, en Arie de Wild, lector Risicomanagement en gedrag.

De belangrijkste take-aways waren:

• Werk een jaar lang in eigen tijd of in overleg met je onderwijsmanager (deels) in werktijd een dag in de week aan je onderzoeksvoorstel. Lukt dat, dan heb je de belangrijkste literatuur in beeld, een netwerk van mensen die je ondersteunen gevonden en laat je zien dat je altijd op eigen kracht een dag tijd kunt vrijmaken voor onderzoek.
  • Promoveren is net alsof je jarenlang intensieve zorg moet geven als een nieuw gezinslid in huis. Als je thuissituatie niet stabiel is of ze zien het thuis niet zitten, dan moet je het zeker niet doen.
  • Praat eens met een lector over je promotie-ambities. Zij kunnen aangeven bij welke lector en welke kennisagenda van de hogeschool jouw onderzoekidee past, kunnen in hun netwerk met jou op zoek gaan naar een geschikte promotor en kunnen meedenken over je onderzoekontwerp.

Voor vragen over promoveren binnen de hogeschool kun je contact opnemen met de secretarissen van de onderzoeksvouchercommissie, Anne Marike Lokhorst en Elin Koppelaar, via onderzoeksvouchers@hr.nl

Er komt in het najaar een volgende editie van het promotie-uur.