Menu
    English

    Leren van afwijzingen om samen sterker te worden

    Hoe we als kenniscentrum willen leren van feedback op subsidieaanvragen

    14 juli 2025

    Goede onderzoeksvoorstellen ontstaan niet vanzelf. Ze vragen scherpe keuzes, samenwerking en een heldere aanpak. Bij Hogeschool Rotterdam gebruiken we feedback op subsidieaanvragen niet alleen om voorstellen te verbeteren, maar ook om te groeien als kennisinstelling. Niet elke aanvraag wordt gehonoreerd en dat is volkomen normaal. Afwijzingen gebruiken we als kans om onze aanpak te versterken en samen te groeien als kennisinstelling.

    Onderzoek verbeteren begint bij reflectie
    Kenniscentrum Business Innovation organiseerde begin juli een sessie waarin afgewezen subsidieaanvragen centraal stonden. Onder leiding van Miranda Cornelisse werkten onderzoekers, projectleiders en subsidieadviseurs samen aan één doel: leren van wat niet werkt, om te versterken wat wél werkt. In kleine groepen bekeken collega’s elkaars aanvragen door de bril van een beoordelaar. De gesprekken gingen over focus, relevantie, methodes en samenwerking. Daarbij stond het gezamenlijke leerproces centraal.

    “Het was inspirerend om met elkaar zo open te reflecteren,” vertelt Cornelisse. “Een leerzame sessie waar veel positieve reacties op kwamen. We leren niet alleen van elkaar, maar bouwen ook samen aan sterkere voorstellen.”

    Drie inzichten uit de praktijk
    Een van de belangrijkste inzichten was dat de maatschappelijke urgentie sterker verwoord moet worden. Zonder actuele context is het voor beoordelaars lastig om te duiden waarom een onderwerp ertoe doet. Ook de samenwerking met praktijkpartners verdient meer aandacht. Niet alleen benoemen dat partijen meedoen, maar expliciet maken hoe zij inhoudelijk bijdragen aan het onderzoek. Een derde les: de hoofdvraag moet de rode draad vormen. Wanneer onderdelen als aanpak of methodiek los lijken te staan van die centrale vraag, wordt het geheel minder overtuigend.

    Naast deze drie lessen zijn er bredere thema’s opgehaald, zoals het helder structureren van een aanvraag, het onderbouwen van methodes en het tijdig betrekken van collega’s in het schrijfproces. De verzamelde inzichten zijn relevant voor de hele organisatie. Ze geven richting aan hoe we ons als kenniscentrum verder kunnen ontwikkelen in het schrijven van sterke, kansrijke onderzoeksvoorstellen.

    Een lerende organisatie begint bij delen
    Reflectie hoort bij praktijkgericht onderzoek. Niet alleen tijdens een project, maar juist ook in de voorbereidingsfase. Door binnen het kenniscentrum ervaringen te delen en lessen op te halen, versterken we de kwaliteit van toekomstige aanvragen. Die inzichten zijn niet alleen waardevol voor het team zelf, maar kunnen ook anderen binnen de hogeschool inspireren. Zo maken we stap voor stap ons onderzoek sterker.

    Inloggen