Openbare les lector Internationalisering Leo Klienbannink

Het effect van internationalisering op het hoger onderwijs en het Rotterdamse mkb

14 mei 2018

Internationalisering is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het hoger onderwijs en midden- en kleinbedrijf kunnen niet meer bestaan zonder een mondiale kijk op de wereld. In de openbare les ‘Next Internationalisation’ vertelt lector Leo Klienbannink, verbonden aan Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam, wat zijn visie is op internationalisering van het hoger onderwijs en bedrijfsleven. En hoe er binnen de metropool-regio Rotterdam-Den Haag invulling aan kan worden gegeven.

De stad Rotterdam ontwikkelt zich steeds meer naar een metropolitane regio met internationaal karakter met een superdiverse, multiculturele samenstelling van de bevolking. Deze ontwikkeling maakt het voor Hogeschool Rotterdam noodzakelijk aandacht te besteden aan die internationale aspecten van de stad in onderwijs en vorming.

Het lectoraat richt zich naast de impact van internationalisering op de twee belangrijkste doelgroepen van het kenniscentrum: het onderwijs en het bedrijfsleven. Er wordt onderzocht hoe internationaal de onderwijsprogramma’s van Hogeschool Rotterdam zijn en welke kennisontwikkelingen nodig zijn voor het bedrijfsleven en hogescholen in Rotterdam om zich te verhouden tot de stedelijke ontwikkeling van andere metropolen. Het onderzoek naar internationalisering brengt onderwijs en praktijk nadrukkelijk bij elkaar en is dus van belang voor student, onderwijs en praktijk.

Tijdens de openbare les gaat Klienbannink in op de samenhang tussen internationalisering vanuit de organisatie, het onderwijs en het bedrijfsleven, alsmede zijn onderzoek.
Jos Beelen, lector Gobal Learning van de Haagse Hogeschool neemt deze middag de rol van dagvoorzitter op zich.

Leo Klienbannink

Leo Klienbannink heeft geschiedenis gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Leiden en studeerde af bij dr. Femme Gaastra op de Verenigde Oostindische Compagnie.
Na verscheidene onderwijsfuncties in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is hij in het hoger onderwijs gaan werken. Eerst bij de International School of Economics Rotterdam en later bij de opleiding International Business & Management Studies (IBMS) van Hogeschool Rotterdam.
Van 2009 tot 2014 was hij tevens voorzitter van het National Platform IBMS. In de periode van 2007 tot 2014 bekleedde Klienbannink de functie van course director van de opleiding IBMS alvorens per september 2016 lector te worden bij Kenniscentrum Business Innovation.