Onderzoekssamenwerking e-Busz met de RET

Rotterdamse pilot project

22 juni 2015

Stichting NEMS waarvan lector Frank Rieck van de voorzitter was heeft zich in de periode 2008 tot 2013 ingezet voor het realiseren en beproeven van de e-Busz.

De e­Busz is een elektrisch aangedreven prototype op basis van een VDL Citea lage vloer bus, uitgerust is met de unieke wielmotoren techniek van e-Traction, moderne Lion accu's en een diesel range-extender (generator). Ons kenniscentrum en de bedrijven met name de RET, e-Traction en VDL hebben hiervoor intensief samengewerkt. Dit Rotterdamse pilot project met de unieke e-Busz krijgt nu een vervolg tot het einde van 2019. De bedoeling is dat de e-Busz zoveel mogelijk elektrisch als een Zero Emissie Bus in de dienst gaat rijden dus op slimme punten in de route met hoog elektrisch vermogen snel te laden. De range extender zal slechts als back up dienen. 1 september 2015 zal de monitoring van de verlengde inzet e-Busz beginnen. Deze monitoring wordt de komende vier jaar in opdracht van de RET door de Hogeschool Rotterdam (HR) uitgevoerd. De startopdracht van de monitoring door onze studenten zal als doel hebben de gemaakte ritten te analyseren, op basis daarvan het energieprofiel vast te stellen en mogelijke snellaad-punten en -strategieën te identificeren. De twee e-Buszen zijn voor 'real time' monitoring al voorzien van een geavanceerde Viriciti on-line monitorings-systeem. Naast de twee e-Buszen zullen volgend jaar waarschijnlijk ook de inzet van twee nieuwe Waterstof-elektrische bussen onderzocht worden. Het doel is voor ons voortschrijdende kennis van elektrische voertuigen in de praktijk en voor de RET ervaring om na 2019 zoveel mogelijk schoon, stil en zuinig te rijden.