NIAZ Jaarprijs 2018

20 september 2018

De succesvolle samenwerking van Hogeschool Rotterdam met Erasmus MC dingt dit jaar mee naar de NIAZ Jaarprijs. In Design4Care werken verschillende instituten samen aan prototypes voor de gezondheidszorg.

Voor de hogeschool zou het fantastisch zijn als het team de prijs van 10.000 euro wint, een bijdrage waarmee een professionele polycarbonaat 3D-printer kan worden gefinancierd. Voor het zover is, moeten ze eerst genoeg stemmen ontvangen om te mogen pitchen op de landelijke bijeenkomst.

Design4Care

Docent verpleegkunde Onno Helder, initiatiefnemer van Design4Care : "Het is een prachtige samenwerking tussen Hogeschool Rotterdam en het Erasmus MC, waarbij studenten middels co-creatie met zorgprofessionals oplossingen ontwerpen voor echte praktijkproblemen die verpleegkundigen, artsen en andere medewerkers in het ziekenhuis ervaren. De bottom-up benadering is uniek in Nederland en leidt tot verrassende resultaten, mede doordat studenten vanuit verschillende opleidingen én instituten (IVG, EAS en CMI) samen een team vormen".

Het team komt regelmatig in het ziekenhuis om de steeds verder ontwikkelde prototypes voor te leggen aan de zorgprofessionals. Op deze manier ontstaan er producten die goed aansluiten bij de eindgebruikers. Soms gaan studenten na hun afstuderen verder met de door hen ontwikkelde producten door het oprichten van een startup of het produceren van een innovatie.

Besteding prijs is al bekend

Bij winst krijgt de winnaar een bedrag van 10.000 euro. Daarvoor heeft het team al een bestemming: een bijdrage voor een professionele polycarbonaat 3D printer waarmee steriel geprint kan worden zodat geprinte prototypes direct in het ziekenhuis bruikbaar zijn.

Waarom stemmen?

Uit alle inzendingen mogen tien teams pitchen tijdens de landelijke bijeenkomst in november: De vijf meest gekozen projecten uit de landelijke stemming en vijf door de vakjury geselecteerde projecten. Daaruit komt uiteindelijk de winnaar.

Onno Helder legt uit waarom het belangrijk is om op onze eigen team te stemmen: "Het zou fantastisch zijn als Design4Care zich landelijk mag presenteren en daar trots toont dat deze unieke samenwerking heel veel goede innovaties heeft opgeleverd. We hopen hiermee dat de zorg niet alleen veranderd in het Erasmus MC, maar tevens in andere ziekenhuizen in Rotterdam en daarbuiten. Door zoveel mogelijk stemmen te mobiliseren vergroten we de kans om op een nationaal podium te staan."

Stemmen

Tot 30 september kan er gestemd worden via de site jaarprijs.niaz.nl

Onno Helder is wetenschappelijk onderzoeker in het Erasmus MC en docent op de hogeschool. Hij werkt in dit project nauw samen met Linda Wauben (lector Zorgtechnologie) en Ronald van Gils (hoofddocent IPO). Van Gils gaat promoveren in het kader van Design4Care en heeft hiervoor een promotievoucher gekregen.