Minisymposium Hoge verwachtingen

12 oktober 2023

Lerarenopleiders, onderwijsadviseurs, docenten van verschillende instituten en zelfs van buiten de hogeschool waren vol verwachting naar het Atrium van Hogeschool Rotterdam gekomen voor het minisymposium Hoge verwachtingen.

Beide lectoren van het duolectoraat Didactiek van hoge verwachtingen zijn aanwezig. Jarise Kaskens, die per 1 september is gestart bij Hogeschool Rotterdam, heet iedereen welkom. Daarna is het woord aan Els de Bock, directeur Instituut voor Lerarenopleidingen. Zij geeft aan dat didactiek van hoge verwachtingen een plek heeft in het strategisch beleidsplan. "Ik ben blij dat we de didactiek gaan implementeren in de hogeschool", aldus Els. In haar presentatie doet Lia Voerman, een oproep om meer vragen op zelfsturing of zelfregulatie te gaan stellen, gecombineerd met feedback op de strategieën die studenten gebruiken en de metacognitieve en metamodusstrategieën. Dit is volgens Lia vooral van belang in de fase na de uitleg, als het gaat om infoefenen en toepassen, zodat de geleerde vaardigheden ook echt blijven. "De meeste interventies in het onderwijs zijn nu nog het geven van aanwijzingen."

Eigenaarschap

Patrick Sins, lector Leren, sluit hier naadloos op aan met zijn presentatie. Hij noemt dat studenten vaak de regie hebben over hun eigen leerproces: het eigenaarschap ligt bij de student. De achterliggende gedachte is vaak dat studenten na hun opleiding een ongewisse toekomst tegemoet gaan, waarin ze hun eigen pad gaan bewandelen en zelf verantwoorde keuzes moeten maken. Patrick vraagt zich af of het dan wel een goed idee is om de studenten hierop voor te bereiden door ze de eigen regie te geven. Aan de hand van enkele onderwijsinzichten laat Patrick zien dat in de praktijk middel en doel verward worden. "Hoe je de baas wordt over je eigen leerproces, word je allereerst aangeleerd. En die stap slaan we doorgaans over. Tijd om daar verandering in te brengen."

Deel als docent je vakmanschap en hoe jij leert in jouw vak.

Patrick Sins Lector Leren

Workshops

Na de presentaties kunnen de deelnemers kiezen uit verschillende workshops, gegeven door de leden van de expertisekring. Een hiervan is getiteld 'Studenten aan het denken zetten', verzorgd door Mieke Steenbergen. Een workshop verzorgen waar een docent in de onderwijspraktijk wat aan heeft blijft altijd een uitdaging, maar het lijkt erop alsof dat tijdens deze workshop geslaagd is. De docenten gaan direct aan de slag met de vraag hoe denken er eigenlijk uitziet. Het blijkt nog een hele kunst om dit tijdens het oefengesprek te observeren bij de ander, terwijl je zelf ook nadenkt over de vragen die je wilt stellen. Naast het stellen van vragen wijst onderzoek van Mieke uit, dat nog meer onderdelen van het model didactisch coachen kunnen helpen om het denken bij studenten te bevorderen. "Het non-verbale gedrag en de manier van vragen stellen blijken van groot belang", volgens de reactie van een deelnemer.

Complimentenregen

Tijdens de afsluitende borrel kunnen deelnemers zich onderdompelen in een Complimentenregen. Al liggend op een strandstoel en met een koptelefoon op, krijgen ze complimenten als "Jij bent bijzonder" en "Je kàn dit; echt appeltje-eitje voor jou". Gecomplimenteerd en vol hoge verwachtingen vertrekken de deelnemers weer.