Leer ze lezen

Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs

02 februari 2021

Lezen is misschien wel het belangrijkste schoolvak. Immers, zonder goede leesvaardigheid ben je nergens, op school noch in de samenleving. Een goede basis leggen op de basisschool is van levensbelang. Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang van onder meer leesmotivatie, leesstrategieën en thematisch leesonderwijs.

Amos van Gelderen, lector Taalwerving en Taalontwikkeling selecteerde samen met leesonderzoekers Kees de Glopper en Roel van Steensel 23 kernartikelen over de fundamenten van goed leesonderwijs. Deze kernartikelen zijn gebruikt in het gratis boek Leer ze lezen. Thema’s die uitgebreid in Leer ze lezen aan bod komen, zijn onder andere voorlezen (het maakt niet uit hoe je voorleest, als je leerlingen maar uitdaagt over het verhaal te praten, dát stimuleert hun geletterdheid), technisch lezen (hoe pak je de instructie het beste aan?), werken aan tekstbegrip (korte expliciete instructie van specifieke leesstrategieën, werken met rijke teksten én veel tijd voor lezen, schrijven en praten over teksten), en digitaal lezen (lezers zijn efficiënter en bewuster van hun tekstbegrip als ze van papier lezen in vergelijking met een scherm).

Leraren geven bij de meeste hoofdstukken tips hoe zij deze wetenschappelijke inzichten toepassen in hun klaslokaal. Ieder hoofdstuk bevat bovendien een lijst take-aways, een tip voor een jeugdboek en een online dossier met verder lezen bronnen en een lijst met mooie (voor)leesboeken voor in de klas.

Webinar

Kees de Glopper geeft op 24 maart 2021 een gratis webinar over het boek op een online congres ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van Didactief. Aanmelden kan via de website van Didactief online.

Webinar boek Leer ze lezen
dag
uur
min
Aanmelden

‘Leer ze lezen, praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs’ is het derde deel in de succesvolle Onderzoeksserie van vakblad Didactief/Uitgeverij TBU, gemaakt in coproductie met schoolbesturen Stichting Fedra, SKPO Novum, Kentalis, Josephscholen, Optimus, Stichting Klasse, KPOA, Lucas Onderwijs, PO-Raad en Hogeschool De Kempel. Juist die samenwerking blijkt garant te staan voor praktische bruikbaarheid op school.

Mooie (voor)leesboeken

Veel (voor)lezen en praten over boeken helpt om leerlingen leesvaardig te maken. Om je te helpen hebben we een lijst met mooie (voor)leesboeken samengesteld, een greep uit recente en klassieke kinderboeken. En omdat zo’n lijst natuurlijk nooit compleet kan zijn en er nog veel meer moois te halen is, vind je ook een lijstje inspirerende en informatieve boekenwebsites.