Lector Walter Baets spreker op ZERI Wereldconferentie in Colombia

Meer natuurlijke inrichting van het hoger onderwijs

28 oktober 2019

Van 22 tot 25 oktober 2019, hield ZERI zijn 5de ZERI Wereldconferentie in Manizales, Colombia. Dit vijfjaarlijkse congres had dit keer als thema ”Environmental Innovation and Science for Employment”. Lector Walter Baets gaf tijdens deze conferentie een presentatie over een andere, meer natuurlijke inrichting van het hoger onderwijs.

ZERI staat voor het Zero Emission Research and Initiative netwerk, opgericht 25 jaar geleden door Gunter Pauli, de auteur van de “Blue Economy”. In zijn pionierswerk behandelde hij het concept van Zero Emission vanuit het gezichtspunt van Biomimicry. Zijn argument is veel meer te kijken naar wat de natuur doet, hoe die zich organiseert, hoe de natuur omgaat met afval en uitstoot en van daaruit te kijken naar wat wij, mensen, anders en beter zouden kunnen doen.

De ‘Blue University’

Walter Baets, lector Values Based Leadership bij Kenniscentrum Business Innovation, was uitgenodigd om tijdens de ZERI Wereldconferentie een presentatie te geven over een andere, meer natuurlijke manier om hoger onderwijs te organiseren. Of in de woorden van wetenschapper Gunter Pauli te spreken: hoe zou de Blue University er uitzien? Hoe kunnen we totaal vernieuwend kijken naar betekenisvol en impactvol leren en niet zo zeer naar onderwijs als organisatie of instituut?

‘Systems thinking, the heart of learning’

In zijn presentatie ‘Systems thinking, the heart of learning’ reflecteerde Walter op zijn lange ervaring met onderwijsvernieuwing en meer specifiek over systeem denken, learning by doing, impact, betekenis en waarde, open innovatie, ecosystemen. Hij definieert leren als een ‘transformational journey’, waarbij persoonlijke transformatie hand in hand gaat met de capaciteit om vernieuwend over innovatie te denken en daadwerkelijk te werken aan het prototyperen van oplossingen.