Kick-off Kenniswerkplaats Urban Big Data Rotterdam

Samenwerking met Creating 010 en het opleidingsinstituut CMI

21 augustus 2015

Op 24 september zal de officiële opening plaatsvinden van de Rotterdamse Kenniswerkplaats Urban Big Data in de Nieuwe Banier te Rotterdam.

Het kenniscentrum Creating 010 en het opleidingsinstituut CMI van Hogeschool zijn onderdeel van de Kenniswerkplaats Urban Big Data Rotterdam.

In de Kenniswerkplaats bundelen de gemeente Rotterdam, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam hun kennis en expertise ten behoeve van onderzoek naar grootschalige datatoepassingen in stedelijke processen. Het belang van datatoepassingen neemt hand over hand toe. Door de voortgaande digitalisering van het maatschappelijke verkeer is de hoeveelheid data wereldwijd de afgelopen twee jaar verdubbeld. Naar verwachting zal deze groei de komende jaren verder toenemen. Technische ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze data steeds beter en sneller gecombineerd en benut kunnen worden. Dit biedt ongekende kansen voor het effectief aanpakken van maatschappelijke vraagstukken.

De potentie van big data is enorm, maar hoe kan die potentie worden verzilverd? Wat is daarvoor nodig, en welke risico’s spelen daarbij? De Kenniswerkplaats Urban Big Data is opgericht om deze vragen te onderzoeken. Meer informatie vindt u op onze site: www.kenniswerkplaats-urbanbigdata.nl.

De lancering van de Kenniswerkplaats geeft belangstellenden en potentiële samenwerkingspartners vanuit diverse kringen – gemeente, onderzoek en bedrijfsleven – de gelegenheid elkaar te ontmoeten. In het programma komen belangrijke facetten van big data aan de orde, met speciale aandacht voor de stand van zaken in de gemeente Rotterdam. Tijdens paralelsessies worden de mogelijkheden van big data-toepassingen uitgewerkt voor vraagstukken uit de kennisagenda van de gemeente Rotterdam.

Aanmelden

Gezien het beperkte aantal deelnameplaatsen is aanmelding vereist. U kunt zich aanmelden door een email te sturen naar de coördinator van de Kenniswerkplaats, Fadi Hirzalla (hirzalla@rsm.nl).

Het concept programma vindt u hier.