Menu English

HR-docenten ontvangen beurzen voor onderwijsvernieuwing

10 april 2019

Ongeloof overheerste bij Joke Mulder toen zij zag dat zij de Comeniusbeurs Teaching Fellows had gekregen. ‘Het mailtje van de organisatie was in mijn spammap beland. Ik had mij er al bij neergelegd dat ik niet tot de gelukkigen behoorde’, zegt ze. ‘Toen ik het mailtje uiteindelijk zag waarin stond dat ik de beurs wél toegekend had gekregen, was ik ongelofelijk blij en vereerd. Want naast het geldbedrag dat je wint, zit je ook ineens in het netwerk van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).’

De leden van dat netwerk wisselen kennis over onderwijsinnovatie uit met elkaar, gefaciliteerd door de KNAW. Op deze manier kan het hele hoger onderwijs profiteren van de door hen bedachte vernieuwingen. Mulder zal daar ook haar HR-collega Maarten Jan van ‘t Oever treffen, die eveneens een Comeniusbeurs heeft binnengesleept.

Leefstijl

Mulder is hogeschooldocent bij communication and multimedia design (cmd) en was tijdelijk gedetacheerd bij het Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie (EMI). Daar werkte zij met studenten vanuit verschillende HR-instituten aan ‘taaie’ gezondheidsvraagstukken. Mulder: ‘Met hen ging ik naar Rotterdam-Zuid om de leefstijl van de bewoners te onderzoeken. Ik kwam er toen achter dat de studenten moeite hadden om contact te leggen met de bewoners.’

Volgens Mulder kan de oorzaak daarvoor bijvoorbeeld zijn dat studenten niet erg bekend zijn met Rotterdam-Zuid, de doelgroep en de problemen. Dat belemmerde hen in het contact. ‘Dat vond ik interessant, ik ben toen gaan nadenken hoe je studenten meer kan betrekken bij de problematiek en bij de bewoners.’

BRAVO-model

‘Om de leefstijl in Rotterdam-Zuid goed te kunnen begrijpen, moesten de studenten eerst hun eigen leefstijl onderzoeken’, legt Mulder uit. ‘Dat kan ook met andere thema’s, maar leefstijl is wel iets dat dicht bij de studenten staat. Want uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat studenten in hun eerste studiejaar drie tot vijf kilo aankomen door veranderingen in hun leefwijze.’

Mulder zette de studenten dus eerst zelf aan de slag. ‘Ik heb gebruikgemaakt van de BRAVO-principes. Dat staat voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Hiermee heb ik een BRAVO-model ontwikkeld waarmee studenten hun eigen leefstijl in kaart konden brengen. Ze vullen in wat zij thuis, op school en onderweg op dit gebied ervaren, hoeveel tijd ze waaraan besteden en welke zintuiglijke prikkels ze krijgen.’

Met deze gegevens maakten de studenten een lifestyle diary. ‘Wat ik merkte was dat de studenten die dit allemaal deden, de doelgroep veel beter durfden te benaderen en het probleem beter begrepen, omdat zij dit zelf ook hadden ervaren. Socrates zei al “ken eerst uzelf”. Volgens mij klopt dit ook, dan leer je pas je doelgroep kennen.’ Het Comeniusvoorstel van Mulder heet daarom ook Gezonde Leefstijl door Introspective Design Thinking.

Uitwerking

Wat nog ontbrak aan de pilot van Mulder was een meetinstrument: ‘Met de 50.000 euro kunnen we de relatie tussen en het effect van empathie en human values op het onderwijs- en ontwerpproces gaan meten. Hoe we dat gaan doen, wordt nog wel een uitdaging. Dit meetinstrument wil ik met Creating 010 gaan ontwikkelen.’

Mulder gaat een tool ontwikkelen die eerstejaarsstudenten leert empathischer te ontwerpen. De bedoeling is om in september van start te gaan in het eerste leerjaar van cmd.

Tekst en foto: Billie Twigt