Hogeschool Rotterdam verbonden aan SDG12

Docent-onderzoeker en alliantiecoördinator Karin van IJsselmuide nodigt collega's uit mee te doen

19 maart 2024

In de wereld van vandaag staan we voor grote uitdagingen: armoede, honger, ongelijkheid, klimaatverandering en de biodiversiteitscrisis zijn slechts enkele van de problemen die we dringend moeten aanpakken. De 17 Sustainable Development Goals (SDG's) zijn ontwikkeld om in 2030 een groenere, eerlijkere en betere wereld te hebben.

In 2015 hebben alle 193 landen die lid zijn van de VN de 17 SDG’s aangenomen. Alliantiecoördinatoren vormen elk een coalitie rond één van de zeventien SDG’s. Zij brengen de grootste uitdagingen in kaart en zoeken naar oplossingen binnen hun alliantie. De SDG-allianties worden ondersteund door de Nationale SDG Coördinator (Ministerie Buitenlandse Zaken), met behulp van de uitvoeringsorganisatie SDG Nederland

Onze onderzoeker Karin van IJsselmuide is sinds 2018 coördinator van SDG12 “Duurzame productie en -consumptie”. SDG12 is gericht op een efficiënter gebruik van grondstoffen, verlaging van de druk op het milieu en vermindering van de afhankelijkheid van grondstoffen. Deze onbezoldigde functie heeft zij aanvaard vanwege haar gedrevenheid om via inkoop dit doel na te jagen. Zij neemt deel aan talloze initiatieven en projecten om het behalen van de subdoelen SDG12 te bespoedigen. SDG12 heeft de belangrijke ambitie om verantwoord inkopen te promoten.

Nu Karin ook parttime verbonden is aan Hogeschool Rotterdam in de functie van docent-onderzoeker bij het lectoraat Publieke Inkoop gaat zij dit coördinatorschap combineren als nevenfunctie met ondersteuning van Hogeschool Rotterdam, waarbij het (morele) eigenaarschap van de alliantie bij het lectoraat ligt.

Dit lectoraat is ontstaan vanuit een samenwerking tussen de Rijksoverheid en Hogeschool van Amsterdam, De Haagse Hogeschool, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht. Het lectoraat is met praktijkgerichte onderzoeken als “CSRD en Inkoop” (subdol 12.6) en “niet, minder of anders inkopen” (subdoel 12.2), uitgevoerd in samenwerking met studenten en vele inkoopprofessionals ook een enorme aanjager. ‘Door dit soort onderzoeken, presentaties, webinars, trainingen, community of practices enz. te organiseren zetten we de huidige bewustwordingsfase (subdoel 12.8) om in de actiefase', aldus Karin.

Deze oplossingsrichting vraagt commitment van alle collega’s om activiteiten te ondersteunen, zoals het doorzetten van bepaalde publicaties, uitnodigen binnen de eigen netwerken of het waar mogelijk deelnemen aan activiteiten. Meer weten over de SDG’s of SDG12 in het bijzonder, je kunt Karin bereiken via eijgk@hr.nl of 0615669652.