Hogescholen en brancheorganisaties lanceren online kenniswebsite voor de retailsector

08 februari 2019

De nieuwe kenniswebsite Retailinsiders.nl bundelt cijfers en kennis over de retailsector en maakt deze daarmee beter toegankelijk voor retailers. Denk bijvoorbeeld aan omzetcijfers per branche, aantal winkels, winkelvloeroppervlakte, winkelformules en ketens, werkgelegenheid, bestedingen per productgroep en marktaandelen.

Verbinding retailsector & kennisinstellingen

Het Retail Innovation Platform, waarin de kennisinstellingen die onderzoek doen naar deze sector vertegenwoordigd zijn, helpt de innovatie- en concurrentiekracht van de retailsector te versterken. Samen met retailers en andere stakeholders, zoals overheden en vastgoedpartijen, organiseren zij onderzoek naar ontwikkelingen in de sector en delen kennis over succesvolle toepassingen van dat onderzoek.
Naast actuele kennis kunnen retailers via de kenniswebsite Retailinsiders.nl makkelijker in contact komen met kennisinstellingen voor stageplaatsen, opleidingen en onderzoeksopdrachten.

Samenwerking en bundeling van belang

Volgens Paul Rutten, directeur Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam en mede-initiator van het platform, is de samenwerking van groot belang: “Het onderzoek van de Nederlandse hogescholen is praktijkgericht en staat dicht bij de alledaagse realiteit van de retail. De bundeling ervan in het platform heeft meerwaarde voor de sector en voor het onderwijs waarin retailtalent van morgen wordt opgeleid, zoals bij Hogeschool Rotterdam.”

Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Retail Innovation Platform: ”Door praktijkgericht onderzoek willen we retailers helpen om te innoveren, maar de kennis die we ontwikkelen bereikt lang niet alle retailers. Retail Insiders is voor ons een prachtig medium om alle kennis die we ontwikkelen te delen met de sector!"

Retailinnovatie op basis van onderzoeksvragen uit de praktijk

Onderzoekers van de deelnemende kennisinstellingen gaan dit jaar samen met de sector invulling geven aan retail innovatie op de thema’s ‘veranderend consumentengedrag & nieuwe businessmodellen’, ‘data-driven retail & e-commerce’, ‘customer experience & technologie in de winkel’, ‘circulaire concepten & duurzaamheid’ en ‘toekomstbestendige winkelgebieden’. In september 2019 organiseert het platform een seminar waar de resultaten gepresenteerd worden.

De nieuwe kenniswebsite voor de retailsector is tot stand gekomen in samenwerking tussen de twaalf Nederlandse hogescholen en universiteiten van het Retail Innovation Platform, samen met brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org.