BNR focust op social influencers

Marije Brom te gast in The Big Five

18 maart 2020

Het onderzoek naar influencer marketing van Hogeschool Rotterdam blijft de belangstelling van de media trekken. Na aandacht van Marketing Tribune, een platform voor communicatieprofessionals, was het de beurt aan BNR Nieuwsradio om Marije Brom, docente Communicatie en onderzoeker bij Creating 010, aan het woord te laten over dit actuele thema.

Iedere dag tussen tien en elf interviewt Rolf Hemmen op BNR Nederlanders die een belangrijke rol spelen binnen een relevant maatschappelijk fenomeen. In februari van dit jaar richtte de Big Five de aandacht op het verschijnsel influencer. Naast mensen als Rianne Meier en Enzo Knol inviteerde Hemmen Marije Brom voor een wetenschappelijke kijk op influencer marketing.

Dat influencer marketing een belangrijk fenomeen is blijkt al uit de omzet die ermee gerealiseerd wordt. In 2020 is dat naar schatting zes miljard. Experts verwachten dat dit over vijf jaar 22 miljard zal zijn, zo gaf Rolf Hemmen aan in zijn introductie op het thema. In een uitzending van ruim drie kwartier gaf Marije Brom een beeld van de effectiviteit van influencers marketing. Ook ging ze in op uiteenlopende vragen als: hoe bouwen influencers zo'n trouw publiek op? Ook kwam aan bod hoe je met een paar honderd volgers een nano influencer kan zijn. Daarnaast is de zogenaamde virtual influencer aan een onstuitbare opmars bezig. Marije werkt in haar onderzoek naar dit fenomeen samen met Iris Withuis en lector Lotte Willemsen. Influencer marketing is een belangrijk veld binnen het onderzoeksthema Communicatie in de Netwerksamenleving van de Creating 010.

Wil je meer weten over de laatste inzichten over influencers luister dan hier naar de podcast waarin Marije Brom het fenomeen uitdiept. In de komende editie van Highlights, het jaarlijkse magazine van Creating 010 dat in april van dit jaar uitkomt is een interview met Marije Brom opgenomen.