Kan de overheid ethisch omgaan met kunstmatige intelligentie?

Lezing door Maaike Harbers op dinsdag 4 juni

10 mei 2019

Kunstmatige Intelligentie speelt een steeds grotere rol in ons dagelijks leven. Zoekmachines helpen ons met zoeken naar relevante informatie en spamfilters houden ongewenste e-mail buiten zicht. In huis leert de thermostaat zelf wanneer de verwarming aan moet en houden stofzuigerrobots onze huizen schoon. De toepassing van kunstmatige intelligentie is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dit heeft zowel wenselijke als minder wenselijke gevolgen. Zo kunnen robots zoals ze hierboven wordt beschreven heel nuttig zijn, maar kunnen ook nepnieuws verspreiden en mensen discrimineren.

Op dinsdag 4 juni 2019 geeft lector Maaike Harbers een lezing over ethische aspecten bij de inzet van kunstmatige intelligentie. In haar lezing gaat ze in op de belangrijkste maatschappelijke gevolgen van kunstmatige intelligentie en op hoe de overheid en andere actoren zoals ontwerpers, bedrijven en consumenten, die gevolgen kunnen beïnvloeden. De lezing vindt plaats in het CIC\Venture Café Rotterdam, Stationsplein 45 (Ingang A, vierde verdieping Kaleidoscope-zaal) in Rotterdam. Inloop is vanaf 15.00 uur, waarna van 15.30 tot 17.00 uur de lezing plaatsvindt. Na afloop is er een netwerkborrel. De toegang is gratis. Gelieve uzelf aan te melden bij Fadi Hirzalla, hirzalla@egsh.eur.nl

Maaike Harbers is lector Artificial Intelligence & Society bij het Kenniscentrum Creating 010 en hoofddocent bij de opleiding Creative Media and Game Technologies van de Hogeschool Rotterdam. Haar onderzoek richt zich op de ethische en maatschappelijke gevolgen van toepassingen met kunstmatige intelligentie, zoals sociale robots, virtuele assistenten en aanbevelingssystemen. Ze onderzoekt hoe ontwerpers van die toepassingen tijdens het ontwerpproces rekening kunnen houden met de ethische implicaties van hun ontwerpkeuzes. Maaike Harbers behaalde een PhD in kunstmatige intelligentie aan de Universiteit Utrecht in 2011, en een MSc in kunstmatige intelligentie en een MA in filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen in 2006.

Deze lezing wordt georganiseerd door de Kenniswerkplaats Urban Big Data.

De KWP Urban Big Data is een initiatief van de gemeente Rotterdam, Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam. (http://www.urbanbigdata.nl).