Menu English

“De elektrische auto is de nieuwe mobiele telefoon”, Lector Smart e-Mobility Frank Rieck

14 oktober 2019

Binnenkort zullen er meer elektrische auto’s verkocht worden dan brandstofauto’s. Tot nog toe worden er fors meer van deze auto’s verkocht in het zakelijke segment, maar hoe veelzeggend is deze ontwikkeling?

De NOS benaderde onze lector Smart e-Mobility Frank Rieck onlangs naar aanleiding van de recordverkoopcijfers van de Tesla. We vragen hem wat meer uitleg over de transitie naar elektrisch rijden.

Omslag hard nodig

“Het is helemaal niet zo vreemd dat dit nu gebeurt, de ontwikkeling is niet meer te stoppen. De daling van de verkopen van brandstofauto’s in het hogere segment is al een jaar aan de gang, er is dus sprake van een trend. Voor de energietransitie die we als land nastreven is het hard nodig dat die omslag gemaakt wordt, om in 2050 alleen nog schone en energiezuinige auto’s op de weg te hebben is verandering pure noodzaak. Zelfs als alle nieuw verkochte auto’s schoon, stil en zuinig zijn duurt het nog circa 20 jaar om de hele vloot hiermee te vernieuwen, omdat het minstens 20 jaar duurt voordat een ‘vuile’ auto die nu nieuw gekocht wordt weer van de weg afgaat.” De lector spreekt vanaf de RDM Campus, waar onder zijn aanvoering volop gebouwd wordt aan de toekomst en getest wordt met elektrisch rijden.

Hogeschool helpt mee aan Rotterdamse energietransitie

“Het goede nieuws is dat we er klaar voor zijn. De technologie is er, sinds 2004 werken we hier op de hogeschool al aan, met studenten van verschillende disciplines. We werken aan elektrische voertuigen die op accu’s, waterstof of zelfs zonne-energie rijden, daarbij wordt geen energie verspild en is er geen uitstoot. Die laatste voertuigen verzamelen zelfs energie als ermee gereden wordt.

Studenten werken aan de Triga, met deze voertuigen op waterstof doen ze mee aan de Shell-ecomarathon (tekst gaat verder onder foto). Foto header: Frank Rieck met de elektrische foodtruck Watt

De faciliteiten op RDM zijn destijds speciaal ingericht op experimenten met elektrische voertuigen. Het eMobility-Lab was de eerste plek in Nederland waar regeneratief remmen van deze voertuigen getest kon worden – het terugwinnen van de energie die met afremmen vrijkomt. Ook zochten we de samenwerking op met het bedrijfsleven. Bestaande en jonge bedrijven in de automotive hebben we uitgenodigd om zich hier te ontwikkelen of te vestigen, wat ook gebeurd is, en nog steeds vinden hier nieuwe initiatieven plaats. Een mooi recent voorbeeld is de elektrische foodtruck Watt.

Door ons programma met elektrische bussen koopt de RET hier in Rotterdam nu geen traditionele bussen meer. Overigens worden dieselbussen vrijwel helemaal niet meer gekocht, die omslag heeft in slechts 5 jaar tijd plaatsgevonden!

Verder houden we ons hier bij RDM bezig met automatisch rijden, 95% van de ongelukken heeft te maken met fouten van bestuurders. Ook hebben we projecten rond het delen van voertuigen. De huidige generatie vindt delen, automatisering, connectiviteit en elektrificatie heel normaal zoals de huidige ontwikkeling van een elektrische en zelfrijdende CargoPOD voor goederen transport.

Daar zijn niet alleen studenten van de opleiding Automotive bij betrokken, maar ook van Informatica en Bedrijfskunde. Het elektrisch rijden is namelijk niet alleen een technologische vernieuwing, maar ook een economische. Met onze verschillende projecten helpen we mee aan het realiseren van de lagere CO2-doelstelling voor de regio Rotterdam en aan het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden voor de industrie.”

Elektrisch rijden duur?

Dat er records verbroken worden zat er al een tijdje aan te komen volgens Rieck. Maar elektrisch rijden is toch duur? “Dat is nu aan het veranderen. De elektrische auto’s die tot nu toe verkocht zijn, waren vooral zakelijke auto’s. Door de lage privé bijtelling voor leaseauto’s die geen CO2 uitstoten was het vooral interessant voor de zakelijke rijder, bovendien kregen bedrijven een hoge milieu-investeringsaftrek. Particulieren hebben dat voordeel niet, die kijken vooral naar de aanschafprijs. Kijk je echter naar het totaalplaatje, dus aanschafwaarde, onderhoud én verbruik dan zie je dat ondanks dat aanschafkosten nog hoger is, een elektrische auto toch kan lonen. Het omslagpunt is nu bereikt en naar verwachting worden de elektrische voertuigen snel goedkoper. Nu speelt bij particulieren ook emotie mee, mensen zijn gehecht aan hun auto, hun merk of model. Echter alle grote merken lanceren de komende drie jaar massaal nieuwe elektrische modellen, tegen concurrerende prijzen. De nieuwe Volkswagen ID.3 bijvoorbeeld is een eigentijdse opvolger van de Golf op stroom.”

Hoeveel goedkoper is elektrisch rijden dan? “Een volle accu kost ongeveer een derde van wat een volle tank kost bij vergelijkbare actieradius. Ook rijd je met die accu drie keer zo energiezuinig als met een tank benzine. Als er goedkopere elektrische auto’s komen in meer modellen staat niets de opmars van deze auto’s nog in de weg.  In 2025 moet je met hele goede argumenten komen om geen elektrische auto te kopen, als je een nieuwe auto koopt - de vervanging op de tweedehandsmarkt gaat uiteraard wat langer duren maar is al aantrekkelijk. Geen nieuwe vervuilende auto’s meer verkopen in 2030 is naar mijn mening zeker haalbaar.”

“De grootste verandering in de geschiedenis van de auto”

Je kunt je elektrische auto ook niet overal opladen. “In Nederland zijn voldoende oplaadpunten maar het klopt dat het in het buitenland nog een puzzel is”, geeft Rieck aan. “Voor Teslarijders is dit anders die kunnen door heel Europa  gebruikmaken van eigen snelladers . Maar net als dat er ook snel meer kilometers gereden kunnen worden, zal het opladen binnen een jaar of twee ook geen probleem meer zijn. Het is net als met de mobiele telefoon, eerst konden weinig mensen zich voorstellen dat ze er één zouden aanschaffen, en binnen tien jaar is dat volledig veranderd. Die ontwikkeling staat te gebeuren voor elektrisch rijden. Het is de grootste verandering in de geschiedenis van de auto sinds de uitvinding ervan.”