Drie nieuwe onderzoeken gaan van start

Regieorgaan SIA keurt drie aanvragen van het kenniscentrum goed voor een RAAK MKB subsidie

06 maart 2024

Mooi nieuws! Maar liefst drie subsidieaanvragen vanuit het kenniscentrum zijn deze week door Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA goedgekeurd voor een RAAK MKB subsidie. Dat betekent dat drie nieuwe onderzoeksprojecten van start gaan bij Kenniscentrum Business Innovation.

Een van de onderzoeken is de cruciale rol van de leider, opgezet door Johan Reijenga en Arjen van Klink. Dit onderzoek richt zich op het strategisch leiderschap van directeuren en grootaandeelhouders in het mkb. Hoe kunnen zij naast de waan van de dag ook voldoende aandacht besteden aan ontwikkeling van het bedrijf? En hoe vinden ze hierin de juiste balans tussen dingen zelf doen en het inzetten van medewerkers? Studenten én docenten werken mee met dit onderzoek.

Daarnaast is het onderzoek moneta goedgekeurd. We gaan onderzoeken hoe mkb’ers meer waarde halen uit hun data. Bedrijven hebben veel data, maar het blijkt voor veel ondernemers lastig om te weten wat je hiermee kan. Meer inzicht in data helpt om kansen te herkennen, bijvoorbeeld voor procesverbetering. Vanuit het kenniscentrum zijn Annie Yang, Sascha Nieuwboer en Kees Ridder betrokken. Bij dit onderzoek worden studenten van Rotterdam Business School ingezet om mee te werken én ervaring op te doen met praktijkgericht onderzoek.

Tot slot heeft ook het onderzoek van winst naar impact - maatschappelijke jaarverslaglegging in het mkb en de rol van accountants groen licht gekregen. Dit onderzoek gaat over hoe bedrijven hun maatschappelijke impact kunnen verantwoorden en welke rol accountants daarbij kunnen spelen. Hiermee wordt de focus van accountants van sec cijfers aangevuld met een adviserende rol op het gebied van ESG (Environment, Social & Governance). NHL Stenden Hogeschool is penvoerder en Hogeschool Rotterdam en de HAN University of Applied Sciences werken aan dit onderzoek mee. Larissa van der Knaap en Maaike Lycklama à Nijeholt zijn vanuit het kenniscentrum onderdeel van dit onderzoek.

Bij deze onderzoeken zijn minimaal zes mkb-bedrijven aangesloten. Echt praktijkgericht onderzoek dus! Ze starten nog voor de zomervakantie en hebben een looptijd van twee jaar.