Docent van het Jaar Martin van Haastrecht pinkt traantje weg

09 januari 2019

De verbazing droop van zijn gezicht. Martin van Haastrecht wist niet wat hij meemaakte, toen hij tijdens zijn hoorcollege werd ‘overvallen’. Een uitgebreid gezelschap kwam plots de collegezaal binnenlopen met gebak, bloemen en een grote glimmende beker. De docent Technische Bedrijfskunde (EAS) is verkozen tot Docent van het Jaar 2019.

Terwijl Patrick Luijten van de Studentengeleding van de Centrale Medezeggenschapsraad (SGMR) Martin en de rest van de collegezaal op de hoogte bracht van het nieuws, blies de winnaar zijn wangen vol lucht. Hij moest even slikken en even later pinkte hij zelfs een traantje weg.

“Het was moeilijk om mijn tranen te verbergen, terwijl ik eigenlijk heel rationeel ben. Zo emotioneel worden, is normaal gesproken niets voor mij”, aldus de kersverse Docent van het Jaar. Hij zoekt naar woorden om uit te leggen wat hem raakt, nu hij met een grote trofee in zijn handen staat. “Ik stop er heel veel energie in en krijg heel veel energie terug door deze prijs te winnen. Het is bijzonder om verkozen te worden door mijn jongens en meiden.”

Colleges met passie

Een van die ‘jongens’, student Thijs Luijsterburg, legde uit waarom hij op Martin heeft gestemd. “Ik ken geen enkele andere docent die met zo ongelooflijk veel passie colleges geeft. Verder is mijnheer Van Haastrecht áltijd bereikbaar. Zelfs in het weekend of ’s nachts. Hij staat altijd klaar om ons te helpen.”

Die opmerking was koren op de molen van Ron Bormans. De collegevoorzitter van Hogeschool Rotterdam was uiteraard bij de prijsuitreiking aanwezig en probeerde een deal te sluiten met de studenten in de collegezaal. “Laten we een schema opstellen, zodat jullie vannacht om de vijf minuten een telefoontje naar Martin plegen. Dat is het ultieme eerbetoon…” Martin keek de zaal in met een blik van: waag het eens!

Het verborgen heldendom

Daarna zei Ron Bormans serieus: “Docenten geven jongeren vaak een duwtje dat beslissend kan zijn in hun verdere leven als mens of professional. Dan zeggen ze later: ‘Dankzij hem of haar ben ik geworden wie ik ben.’ Het is zonde dat docenten dat vaak niet weten. Het verborgen heldendom, noem ik dat. Maar voor jou is dat niet langer verborgen, Martin. Jij bent een jaar lang onze held. Heel erg bedankt.”

Martin bleef bescheiden en zei zich niet te willen onderscheiden ten opzichte van zijn collega’s. De beker draagt hij dan ook op aan het team.

The Voice of Holland

Hij tovert zijn telefoon tevoorschijn en laat een video van zijn dochter Patricia zien. Ze doet mee aan de talentenshow The Voice of Holland en is een van de grote favorieten voor de eindzege. Haar vertolking van het liedje ‘Rise Up’ is op YouTube maar liefst 2,5 miljoen keer bekeken. “Patricia zal nooit een liedje zingen zonder gevoel. Ze speelt ook in de musical Mamma Mia! en treedt negen keer per week op. Keer op keer legt ze haar hele ziel en zaligheid in haar optreden. Dat kijk ik van haar af. Op die manier wil ik ook mijn colleges benaderen.”

Toen de collegezaal eenmaal was leeggestroomd, belde Martin zijn vrouw. “Je raadt nooit wat er net gebeurde tijdens mijn hoorcollege…” Opnieuw pinkt hij een traantje weg.

De verkiezing is een initiatief van de Studentengeleding van de Centrale Medezeggenschapsraad (SGMR) van de hogeschool. De docent van het jaar mag meedingen naar de landelijke titel, die het Interstedelijk Studentenoverleg toekent. Dit jaar waren er 296 nominaties verdeeld over 173 verschillende docenten. Alle genomineerde docenten ontvangen een oorkonde.