Anne Nigten benoemd tot lector bij Kenniscentrum Creating 010

'Design for network ecologies'

17 december 2015

Hogeschool Rotterdam benoemt Anne Nigten tot interim lector ‘Design for network ecologies’. Volgens Nigten’s visie is onze leefomgeving steeds meer verworden tot een netwerk van interactie tussen slimme dingen, het milieu, genetwerkte mensen, bedrijven en de overheid. Deze genetwerkte samenleving vraagt van burgers om een bewuste houding, goed geïnformeerd zijn en een actieve inbreng. Want actieve burgerparticipatie is dé sleutel voor een kwalitatief hoogwaardige en duurzame samenleving. Nigten stelt dat er pas sprake is van een slimme stad of een slimme samenleving als er meer samenhang tussen de mens, genetwerkte objecten, bedrijfsleven, kennisinstellingen en hun stedelijke omgeving tot stand komt.

Binnen haar lectoraat onderzoekt Anne Nigten de consequenties en kansen die dit alles biedt voor de Communicatie & Multimedia Designer en de Creative Media en Game engineer van de toekomst. Het doel van het onderzoek is om innovatieve vormen van sociale innovatie, informatie design, interface design, informatie visualisatie en game design op te leveren. Het onderzoek sluit aan bij initiatieven in Rotterdam zoals: The Next Economy (Metropool Rotterdam Den Haag), duurzame stedelijke ontwikkeling (Dutch Research Institute for Transitions) en zorginnovatie (Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie). Daarnaast draagt Nigten bij aan onderzoek rondom onderwijsinnovatie waarin ‘leren door maken’ in labs centraal staat.

Over Anne Nigten

Anne Nigten promoveerde in 2007 bij Central Saint Martins College of Arts and Design met een proefschrift over cross-disciplinaire samenwerking in creatieve technologie: Processpatching, Defining new Methods in aRt&D. Op basis van de uitkomsten van haar promotieonderzoek is Nigten The Patching Zone gestart. The Patching Zone is een laboratorium waar creatieve (technische) professionals samenwerken met opdrachtgevers en stakeholders aan innovatieve oplossingen voor complexe problemen. Voorheen was Nigten directeur van V2_Lab en was ze als lector verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen. Zij is nu als lector betrokken bij Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam.