Menu English

Data omzetten in waarde: de kracht onderzoek en onderwijs

Hoe kunnen ondernemers hun gegevens gebruiken als strategische troeven om waarde te creëren? 

04 februari 2024

Dankzij digitalisering hebben bedrijven toegang tot enorme hoeveelheden gegevens. Deze data kun je omzetten in waarde. De waarde van de gegevens zelf is nihil, maar door de juiste analyses, ligt er een groot potentieel in verborgen. Bijvoorbeeld om bedrijfsprocessen efficiënter in te richten. Of kansen te benutten, waarmee je concurrentievoordeel vergroot. Dit proces wordt data monitization genoemd, waarde toevoegen aan je bedrijf door middel van strategische afweging en informatietechnologie. 

Vanuit Kenniscentrum Business Innovation zijn we nu ruim een jaar onderweg met een onderzoeksproject data monetization in het Nederlandse mkb. Waarom? De meeste succesverhalen rondom data monetization komen vanuit grote bedrijven, omdat zij over voldoende middelen hiervoor. Voor mkb-ondernemers is het effectief benutten van hun digitale datamiddelen lastiger. Dit plaatst hen in een strategisch nadelige positie, vooral nu digitalisering de markten en concurrentieverhoudingen geleidelijk verandert. Ondernemers willen graag op basis van hun data opereren, maar het ontbreekt aan knowhow. Daardoor weten ze niet goed 'waar te beginnen'. Ons doel? Ondernemers helpen ontdekken welke waardevolle informatie er verstopt zit in hun bedrijfsdata en die omzetten in concrete meerwaarde. Met de vraag: hoe kunnen ondernemers hun gegevens gebruiken als strategische troeven om waarde te creëren? 

We zijn dit traject gestart met de Career Academy (CA) en de Business IT & Management (BIM) teams van de Hogeschool Rotterdam Business School. Nadat we inzicht kregen in hoe Nederlandse bedrijven op dit moment hun gegevens omzetten in waarde, stelden we een enquête op naar de mogelijkheden en het gebruik van data bij deelnemende bedrijven. Maar dat was nog niet alles; BIM integreerde ons innovatieve onderzoek in hun vernieuwende traject "Creating Value from Data " binnen de cursus Kwantitatief Onderzoek. Studenten gingen ermee aan de slag en pakten het enthousiast op. Ze kregen ervaring met onderzoek door het verzamelen, valideren, analyseren en interpreteren van gegevens. 

Ondertussen werd bij cursussen van de CA, zoals "Business Intelligence" en "Business Insights", ook gebruik gemaakt van de opgestelde vragenlijst om deeltijdstudenten in staat te stellen het gebruik van gegevens binnen hun bedrijf onder de loep te nemen. Met als gevolg dat we met ons onderzoeksproject onderdeel werden van hun nieuwe module "Data Driven Organiseren". Zo zijn onze theorieën en onderzoeksonderwerpen geïntegreerd in lessen en opdrachten in klas. Een mooie verbinding tussen onderwijs, onderzoek en het werkveld. Studenten verbeteren zo niet alleen hun begrip van datageletterdheid binnen een onderneming, maar leren ook strategieën om data optimaal te benutten en welke factoren van invloed zijn. 

Deze samenwerking hielp niet alleen met dataverzameling, maar bracht ook mogelijkheden voor verbetering aan het licht. Dit project laat de kracht zien van samenwerking: samen groeien en vooruitgang boeken in onderzoek en onderwijs. Natuurlijk zetten we deze inspirerende samenwerking voort.  

Onze dank gaat uit naar studenten en docenten die hebben bijgedragen aan dit avontuur, met speciale erkenning voor de toegewijde docenten van CA: Ingrid Bogert, Mei Lei Haighton, Marije van de Grift-Groot, Arend Keemink, Paul Cornelisse en Kevin Groen, evenals van BIM - Rob Reehuis. We staan klaar voor het volgende hoofdstuk!