Sturingsdrift en welzijn

Afscheidsrede van Toby Witte

10 november 2021

Toby Witte, lector Maatschappelijke Zorg begon met een (gezongen) alternatieve versie van het Ketelbinkielied als illustratie van de sturingsdrift van de gemeente Rotterdam in het welzijnsdomein. Vervolgens ging Witte in op de positie die de sociaal professional hierin zou moeten innemen. Wat betekent dit voor de opleidingen? Toby pleit voor meer aandacht voor politiek-bestuurlijke bewustwording en handelen in de opleidingen Social Work.

"Rotterdam is een stad van contrasten en dubbele werkelijkheden. De imponerende skyline – Manhattan aan de Maas - en andere toeristische bezienswaardigheden en culturele activiteiten sieren de wereldhavenstad. Veel is te danken aan wat vanaf 1987 - de tweede wederopbouw van de stad – is gaan heten Nieuw Rotterdam met als doel af te komen van het negatieve imago van rauwe en arme arbeidersstad. Rotterdam moet aantrekkelijk zijn voor vestiging van de midden- en hogere inkomensklassen. Ondanks alle inspanningen smeult er onderhuids een veenbrand die zich hardnekkig blijft manifesteren op sociaal-maatschappelijk terrein. Wie enig historisch besef heeft, weet dat veel sociale problemen al tientallen jaren dooretteren. Het lijkt alsof de inspanningen van onder andere het sociaal werk tevergeefs zijn geweest en weinig duurzame effecten hebben gesorteerd, dus weinig hebben bijgedragen aan het oplossen van knellende samenlevingsproblemen in Rotterdam. Is dit zo? Zou de oorzaak bijvoorbeeld niet kunnen liggen in de verzakelijking (marktwerking, bedrijfsmatige aanpak, sturing op output) van het sociaal werk en de daaraan ten grondslag liggende beleidsvisies en -ambities en vooral de sturingsdrift van het gemeentebestuur Rotterdam ten aanzien van het sociaal-maatschappelijke domein? "

Het panel bestaande uit Anke Verkade (bestuurder van MEE/Vivenz), Erna Hooghiemstra (lector Sociale Innovatie, Hogeschool Rotterdam), Onno de Zwart (directeur, Het Verwey-Jonker Instituut), en Ron Bormans (voorzitter College van Bestuur, Hogeschool Rotterdam) ging daarover in discussie.