Hogeschool Rotterdam is host van conferentie Het Schoolvak Nederlands

Over taal in het onderwijs

15 september 2023

Taal. Van kinds af aan kom je ermee in aanraking. Taal heeft dan ook een belangrijke rol in het onderwijs. Het taalonderwijs in ons land is volop in ontwikkeling. Tijdens de jaarlijkse conferentie Het Schoolvak Nederlands (HSN), komen uit Nederland en Vlaanderen zo’n 500 onderwijsprofessionals samen, die met taal in het onderwijs werken. Om ervaringen en onderzoeksresultaten uit te wisselen, te netwerken en van elkaar te leren. Dit jaar vindt de HSN Onderwijs Conferentie Nederlands plaats op 17 en 18 november en is Hogeschool Rotterdam de host van het event.

Tijdens de conferentie verzorgen zo’n tachtig docenten, onderzoekers en onderwijsadviseurs workshops en presentaties in maar liefst veertien verschillende inhoudelijke stromen. Er is aandacht voor taal in het basisonderwijs, middelbaar  en het hoger onderwijs, met een grote variatie aan thema’s, waaronder leesbevordering, meertaligheid en inclusiviteit, taalontwikkelend lesgeven, digitale geletterdheid en taal- en letterkunde.

Waarom is de conferentie dit jaar op onze hogeschool? Jacqueline van Kruiningen, lector Taalbewust hoger onderwijs bij Kenniscentrum Talentontwikkeling en samen met HR-collega Ellis Wertenbroek, adviseur vo/mbo-HR, projectleider van de HSN Onderwijs Conferentie Nederlands, benadrukt: “Onze hogeschool heeft een duidelijke visie op taal en opleidingen en studenten kunnen bij verschillende diensten en initiatieven terecht voor ondersteuning en inspiratie. Denk naast het praktijkgericht onderzoek van ons eigen lectoraat bijvoorbeeld aan de diensten van Taal en Toelating en een initiatief als Heel HR leest. Ook nemen we deel aan verschillende netwerkorganisaties, zoals het regionaal taalplatform mbo-hbo, het samenwerkingsverband ‘Samen werken aan een betere aansluiting vo-ho’ en het Nederlands/Vlaams Platform taalbeleid hoger onderwijs. Door een toonaangevende conferentie als de HSN naar Hogeschool Rotterdam te halen, profileren wij ons als een taalgerichte hogeschool en halen we tegelijkertijd met al die presentaties en workshops heel veel expertise van buiten onze hogeschool naar binnen. Zo genereren we ook binnen de hogeschool weer extra aandacht voor taal.”

Taal- en vakintegratie
Dit laatste is een belangrijk argument voor Jacqueline. Want taal is allang niet meer van alleen de taaldocent:  “taal verdient een plek in het hele curriculum. Taal heb je nodig om tot leren te komen; het is een sleutel voor studiesucces en een essentiële beroepscompetentie”, zo stelt Jacqueline (zie ook haar openbare les). Volgens haar besteedt dan ook een groeiend aantal opleidingen expliciet aandacht aan de taalontwikkeling van studenten. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij het hele opleidingsteam, waarbij er een verbinding gemaakt wordt van taal met de vakinhouden van de opleiding.

Op de HSN Onderwijs Conferentie Nederlands verzorgen ook tien collega’s van onze eigen hogeschool een presentatie of workshop. Zo vertelt Rivi Godfried over haar Comeniusproject ‘100 dagen thuiskomen in taal’, Janneke Louwerse, Marlon Ruwette en Marloes Schrijvers geven verschillende presentaties over leesbevordering en Tamar Israël verzorgt een presentatie over de nieuwe rol van de taaldocent bij taal-en-vakgeïntegreerd onderwijs. Tijdens de openingssessie in de Arminiuskerk verzorgt Wethouder Said Kasmi (Onderwijs) een welkomstwoord.

Kijk hier voor het hele programma van de conferentie.

De inschrijving voor de HSN is geopend; je kunt je inschrijven voor één dag of voor twee dagen. Kijk voor meer informatie en inschrijving op: www.hsnconferentie.eu.

In deze video spreken diverse onderwijsprofessionals van Hogeschool Rotterdam, van student tot lector, zich uit over taal. Je kunt ook alle afzonderlijke video’s bekijken via deze playlist.