Hogeschool Rotterdam benoemt Maaike Harbers tot lector Artificial Intelligence & Society

De impact van kunstmatige intelligentie op de samenleving

16 november 2017

Het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam benoemt dr. Maaike Harbers tot lector Artificial Intelligence & Society bij Kenniscentrum Creating 010. Haar onderzoek heeft betrekking op de vraag, hoe intelligente toepassingen ontworpen kunnen worden die gebruikers en samenleving ten goede komen.

Google-zoekresultaten, Netflix-aanbevelingen en Siri, maar ook smart homes en zorgrobots; kunstmatige intelligentie kom je overal tegen. Artificial Intelligence (AI) geeft steeds meer vorm aan onze samenleving. Ontwerpers, technologen en programmeurs spelen een centrale rol bij het vormgeven van slimme toepassingen die gebruik maken van kunstmatige intelligentie. Zij bepalen voor een belangrijk deel welke taken worden uitgevoerd door machines, volgens welke algoritmes dit gebeurt, hoeveel persoonlijke data daarbij worden gebruikt, hoe transparant slimme apparaten zijn en hoe gemakkelijk de samenleving nog kan ingrijpen als een toepassing verkeerde dingen leert of gevaarlijke beslissingen dreigt te nemen.

Om de ethische en maatschappelijke effecten van technologie te benadrukken, maakt Harbers in haar onderzoek gebruik van value sensitive design. Dit is een aanpak waarbij tijdens het ontwerpproces expliciet aandacht wordt besteed aan menselijke waarden, zoals bijvoorbeeld privacy, duurzaamheid, nieuwsgierigheid en inclusiviteit.

Een van de projecten waar Maaike Harbers binnen haar lectoraat aan werkt, is ‘AI as a design material’. Daarin onderzoekt ze hoe ontwerpers omgaan met kunstmatige intelligentie in hun ontwerpactiviteit. Daarnaast ontwikkelt ze een project over algoritmes, sociale media en filterbubbels. Hierin wordt onder andere een tool gebouwd die inzicht geeft in de werking en effecten van algoritmes in sociale media.

Door werkzaam te zijn bij zowel het lectoraat als de opleiding Creative Media and Game Technologies (CMGT) van het opleidingsinstituut Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) van Hogeschool Rotterdam blijft Harbers nauw betrokken bij onderzoek én onderwijs. Zij wil - in samenwerking met studenten, docenten en onderzoekers - de brug tussen onderwijs en onderzoek versterken. Op die wijze leveren onderwijsactiviteiten interessant materiaal op voor onderzoek en worden onderzoeksresultaten direct relevant voor het onderwijs. Dit alles in verbinding met de beroepspraktijk.