Vluchtelingenstudenten lopen tegen veel problemen aan binnen het hoger onderwijs

Diede Vlemmix (Social Work) wint derde plek Student Award Bachelor

02 september 2020

Drie studenten waren genomineerd voor de Student Award Bachelor: Yaella Essed, Diede Vlemmix en Bart de Feijter. De afgelopen week konden studenten en medewerkers via online stemmen de winnaar bepalen. Diede werd derde.

Diede Vlemmix (Social Work) kreeg de derde prijs ter waarde van € 1.000. Ze deed onderzoek naar de vraag wat statushouders nodig hebben tijdens deelname aan een schakeltraject, om voorbereid het hoger onderwijs in te gaan en succesvol te kunnen studeren.

De onderzoeksresultaten laten zien dat studenten uit deze doelgroep meer nodig hebben dan ondersteuning bij de ontwikkeling van academische vaardigheden en taal; juist onderling contact en een ondersteunend netwerk stimuleren is van belang.

Het onderzoek is uitgevoerd onder begeleiding van Marjolijn Schouten en in opdracht van het UAF, stichting voor vluchteling studenten en Kenniscentrum Talentontwikkeling. Het kenniscentrum heeft verschillende onderzoeksprojecten waar studenten onderzoek in kunnen doen. Het onderzoek van Diede is aangesloten bij het project 'Studeren met een vluchtelingenachtergrond'.

Diede heeft zich heel creatief ingezet om deze complexe doelgroep te bereiken, zeker in tijden van Covid-19 heeft ze goede open gesprekken kunnen voeren over wat deze mensen nodig hebben voor het behalen van studiesucces

Marjolijn Schouten Docent Social Work

Bekijk de video over Diede