Paul Rutten in college dat kabinet adviseert over radiofrequenties

Verlengen of opnieuw verdelen in 2022

20 maart 2020

Vrijdag 6 maart j.l. heeft de ministerraad een college benoemd dat advies moet uitbrengen over de toewijzing van radiofrequenties voor commerciële radio met ingang van 1 september 2022. Voor die datum moet staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat besluiten of de Nederlandse vergunningen voor commerciële radio-omroepen worden verlengd of opnieuw worden verdeeld. Daarbij gaat het zowel om FM frequenties als om de etherruimte die beschikbaar is voor radio-uitzendingen via DAB+.

Lector Creative Business Paul Rutten, werkzaam bij Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam, is een van de drie leden van het College. De andere leden zijn voorzitter Henk Don, voormalig directeur van het Centraal Planbureau en de Autoriteit Consument en Markt, en Annemarie Drahmann, universitair hoofddocent staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden.
Rutten heeft in het verleden vele onderzoeken gedaan naar radio-omroep en het belang van de ether. Hij was onder meer betrokken bij de voorbereiding van de integrale verdeling van FM frequenties in 2003 en de tussentijdse verlengingen die daarop volgden.

Naast advies over de wijze van verdelen of het verlengen van vergunningen en de bijbehorende voorwaarden, gaat het college advies uitbrengen over de mogelijkheden om vergunningsvoorwaarden te versoepelen of eventueel af te schaffen. Ook volgt advies over het al dan niet afschakelen van analoge radio via de ether na september 2022. Ook verwacht de staatssecretaris van het college aanbevelingen over de wijze waarop de overheid moet omgaan met de toewijzing van etherruimte na 2022.