Minor Start-up Runway Rotterdam gestart

Vernieuwde minor over ondernemerschap

20 februari 2019

Maandag 18 februari is de eerste groep van elf student-ondernemers gestart met de minor Start-up Runway Rotterdam. Dit is de vernieuwde minor over ondernemerschap die volledig op is gericht om studenten met een eigen onderneming of studenten die op het punt staan een eigen onderneming te beginnen een vliegende start te geven.

Volgens Joeri van den Hoek – minor coördinator – is het principe simpel: “Studenten gaan voltijd aan hun bedrijf werken. Daarbij krijgen ze een op maat gemaakt leerprogramma en worden ze  individueel begeleid door docenten en coaches uit het werkveld.”

Tijdens de kick-off meeting gaf Maarten Vasquez een inspirerende uiteenzetting over hoe hij in slechts vijf jaar tijd een succesvol marketingbedrijf heeft opgebouwd dat werkt met een geheel zelf ontwikkeld Strategisch Marketing model (SOOM©). Daarna presenteerden de studenten zich met hun bedrijf aan het begeleidingsteam, docenten en een groot aantal coaches. Er doet een diverse groep aan studenten mee aan de minor met een grote verscheidenheid aan ondernemingen.

"Wij willen het zelf doen"

Thomas Baks is één van de drie studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerpen (IPO) die hun eigen ontwikkelde product op de markt willen brengen. “Mijn doel is om het leefklimaat binnen huis te verbeteren met behulp van een luchtzuiveringssysteem dat gebruikt maakt van de natuur en de kracht van planten. Dit product heb ik tijdens eerder tijdens mijn opleiding ontwikkeld.” Sander Bakx, één van de andere studenten vult daarbij aan: “Het idee dat we voor een ander van 9 tot 5 ons kunstje moeten doen, sprak ons niet aan. Wij willen het zelf doen.”

Kenniscentrum Business Innovation

Vanuit Kenniscentrum Business Innovation zijn onderzoeker Marieke van der Weiden en lector Next strategy Arjen van Klink nauw betrokken bij de coaching van de studenten en leggen zij contacten met het bedrijfsleven. “Het is mooi om te zien hoeveel energie er in deze studenten zit, ik kan niet wachten met ze aan de slag te gaan.” aldus Marieke van der Weiden. “Aan het eind van het minorprogramma hebben al deze bedrijven hopelijk mooie stappen gezet, zodat ze op een ‘next level’ zitten en succesvol worden in hun ondernemersdromen. Daar gaan we voor!”