Comeniusbeurs Senior Fellow 2021 toegekend aan docent-onderzoeker Marjolijn Schouten

Voor het leren innoveren, onderzoeken en implementeren van eHealth interventies

15 september 2021

EHealth interventies, waaronder serious games en apps, worden steeds vaker ingezet om complexe maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Studenten én docenten van Instituut voor Sociale opleidingen (ISO) en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI) gaan samen aan de slag met technologische innovaties. Dankzij de Senior Fellow worden leeropbrengsten vertaald naar voorstellen voor gerichte curriculumvernieuwing.

De Comeniusbeurs

Met de Comeniusbeurs dragen onderwijsprofessionals bij aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs in Nederland. Dit komt direct ten goede aan studenten en geeft onderwijsprofessionals de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in hun carrière.

Het project

Studenten ervaren dat hun opleiding hen onvoldoende toerust om zich competenties voor innoverend en transdisciplinair handelen binnen het sociale of ontwerpdomein eigen te maken. Docent-onderzoeker Marjolijn Schouten ontwikkelde een methode ‘App je Happy’ waar innovatief onderwijs ingezet kan worden zodat studenten zich hierin kunnen bekwamen.

’Voor de ontwikkeling van een app moest ik in gesprek gaan met een doelgroep die ik niet kende. Ik had geen idee hoe ik het gesprek met jongeren met depressieve klachten moest aanpakken. Het had mij geholpen als ik tijdens de opleiding hierover kennis had kunnen opdoen of vaardigheden had kunnen ontwikkelen om de psychologie van mensen te kunnen begrijpen.’’

Afgestuurde student CMI

Het project ‘App je Happy’ project ontwikkelt innovatief onderwijs door middel van fieldlabs zodat de student zich kan bekwamen in:

1. kritisch beoordelen van de kwaliteit van bestaande games en apps;
  2. ontwerpen, ontwikkelen en onderzoeken (van onderdelen) van nieuwe serious games en apps;
  3. en implementeren van serious games en apps in de directe leefomgevingen van jongeren.

In fieldlabs werken en leren studenten samen en worden de leeropbrengsten vertaald naar voorstellen voor gerichte curriculumvernieuwing bij CMI en ISO.

Bron: Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek