Menu
    English

    Marieke Buil PhD

    Onderzoeker

    Dr. Marieke Buil is onderzoeker bij het Lectoraat Jeugdpreventie. Zij zit binnen dit lectoraat in het management team van de lopende onderzoeksprojecten: Het longitudinale observatie- en interventie onderzoeksproject Happy Friends, Positive Minds, het project Sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen (SEL) en een soortgelijke SEL-onderzoek in Israel.

    Marieke is co-promotor van de PhD-studenten binnen deze onderzoeksprojecten en werkt daarnaast aan acquisitie om deze twee onderzoekslijnen uit te breiden.

    Achtergrond 

    Marieke heeft de Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) afgerond aan het Iselinge College te Doetinchem en heeft vervolgens pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Leiden. In 2010 is zij daar afgestudeerd met de research master Developmental Psychopathology in Education and Child Studies.

    Naast het werk op de HR, werkt Marieke als post-doctoraal research fellow voor de Organisatie der Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO). Samen met ruim 200 andere wetenschappers uit diverse disciplines van over de hele wereld werk zij aan The International Science and Evidence-based Education Assessment. In dit rapport wordt de toekomst van het onderwijs van de lidstaten van de Verenigde Naties geschetst. Past ons huidige onderwijs nog wel bij de huidige en toekomstige uitdagingen waar we in de 21ste eeuw tegenaan lopen? Welke rol moet technologie krijgen in onderwijs? Wat moet het doel zijn van onderwijs? Dit zijn belangrijke vragen die centraal staan in dit rapport. Marieke is hoofdauteur van de Summary for Decision makers (samenvatting voor onderwijsbeleidsmakers) van dit rapport, waarin een vertaalslag wordt gemaakt van de wetenschappelijke bevindingen naar suggesties tot beleidsverandering en -verbetering voor de lidstaten van de Verenigde Naties.

    Tenslotte is Marieke redactielid van de wetenschappelijke tijdschriften Journal of Bullying Prevention and the Journal of Youth and Adolescence en is zij gastdocent geweest bij King’s College London waar zij PhD-studenten en Postdocs tijdens een summerschool trainde in het analyseren van longitudinale data met Mplus.

    Promotieonderzoek

    Marieke is in 2018 gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie met haar onderzoek naar de wisselwerking tussen persoonsgebonden kindkenmerken, zoals temperament en genotype, en de sociale schoolomgeving in de ontwikkeling van externaliserende gedragsproblemen van kinderen en adolescenten. Na haar promoveren was Marieke postdoc bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, afdeling pedagogische wetenschappen en universitair docent op de Vrije Universiteit, afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie.

    Proefschrift

    The interplay of personal endowments and the social environment in the development of child and adolescent externalizing problems
    Externaliserend gedrag bij kinderen en adolescenten, zoals oppositioneel gedrag, agressie, vandalisme en illegaal drugs of alcohol gebruik, is een grote reden tot zorg voor ouders, leerkrachten en de samenleving in het algemeen. Externaliserend gedrag leidt niet alleen tot ongemak en overlast voor anderen, maar brengt ook risico’s met zich mee voor de jeugdigen zelf. Dit omdat deze jeugdigen een verhoogde kans lopen op een breed scala aan andere problemen, zowel direct als in hun toekomst. Dr. Buil’s proefschrift had als doel te onderzoeken welke rol de sociale omgeving (specifiek: de school- en thuisomgeving) van jeugdigen speelt in het verklaren van de link tussen persoonlijke eigenschappen (specifiek: hun genotype, temperament, persoonlijkheid en sekse) en de ontwikkeling van externaliserend gedrag. De resultaten van de vijf studies uit dit proefschrift bevestigen dat de ontwikkeling van externaliserend gedrag moet worden beschouwd als een complex bio-sociaal proces, waarin persoonlijke kenmerking in wisselwerking met de sociale omgeving voorspellen of kinderen een verhoogde kans lopen externaliserend gedrag te ontwikkelen of juist niet.

    Lees het proefschrift