Marieke is co-promotor van de PhD-studenten binnen deze onderzoeksprojecten en werkt daarnaast aan acquisitie om deze twee onderzoekslijnen uit te breiden.
Achtergrond
Marieke heeft de Lerarenopleiding Basisonderwijs (PABO) afgerond aan het Iselinge College te Doetinchem en heeft vervolgens pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Leiden. In 2010 is zij daar afgestudeerd met de research master Developmental Psychopathology in Education and Child Studies.
Naast het werk op de HR, werkt Marieke als post-doctoraal research fellow voor de Organisatie der Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO). Samen met ruim 200 andere wetenschappers uit diverse disciplines van over de hele wereld werk zij aan The International Science and Evidence-based Education Assessment. In dit rapport wordt de toekomst van het onderwijs van de lidstaten van de Verenigde Naties geschetst. Past ons huidige onderwijs nog wel bij de huidige en toekomstige uitdagingen waar we in de 21ste eeuw tegenaan lopen? Welke rol moet technologie krijgen in onderwijs? Wat moet het doel zijn van onderwijs? Dit zijn belangrijke vragen die centraal staan in dit rapport. Marieke is hoofdauteur van de Summary for Decision makers (samenvatting voor onderwijsbeleidsmakers) van dit rapport, waarin een vertaalslag wordt gemaakt van de wetenschappelijke bevindingen naar suggesties tot beleidsverandering en -verbetering voor de lidstaten van de Verenigde Naties.
Tenslotte is Marieke redactielid van de wetenschappelijke tijdschriften Journal of Bullying Prevention and the Journal of Youth and Adolescence en is zij gastdocent geweest bij King’s College London waar zij PhD-studenten en Postdocs tijdens een summerschool trainde in het analyseren van longitudinale data met Mplus.
Promotieonderzoek
Marieke is in 2018 gepromoveerd in de ontwikkelingspsychologie met haar onderzoek naar de wisselwerking tussen persoonsgebonden kindkenmerken, zoals temperament en genotype, en de sociale schoolomgeving in de ontwikkeling van externaliserende gedragsproblemen van kinderen en adolescenten. Na haar promoveren was Marieke postdoc bij de Erasmus Universiteit Rotterdam, afdeling pedagogische wetenschappen en universitair docent op de Vrije Universiteit, afdeling Klinische Ontwikkelingspsychologie.