Menu English

Guusje Tavecchio

Senior onderzoeker

Guusje Tavecchio werk als senior onderzoeker binnen het lectoraat diversiteit en inclusiviteit. Vanuit haar vakgebied inclusieve pedagogiek zet zij zich hogeschool breed in voor zowel docentprofessionalisering op de thema’s van diversiteit, inclusiviteit en identiteit als training en advies over de inclusieve werkomgeving en inclusief leiderschap. Enerzijds is haar bijdrage aan het lectoraat een onderzoek gerichte opgave, waarin zij ‘participatief actieonderzoek’ uitvoert dat zich richt op de veilige en dappere ontmoetingen tussen docenten en studenten (safe and brave spaces). Anderzijds is het trainingen, adviseren en dissemineren van kennis en tools over diversiteit en inclusie onderdeel van haar activiteiten. Vanuit de paraplu van inclusie die de hogeschool inzet om te werken aan een inclusieve cultuur, worden er workshops, lezingen en trainingen aangeboden in samenwerking met het hogeschoolbrede Diversiteit & Inclusieteam over de werkomgeving, leiderschap, leeromgeving, communicatie en werving en selectie.

Opleiding en werkervaring

Guusje Tavecchio is de afgelopen 18 jaar als inclusie-expert werkzaam geweest voor de Vrije Universiteit (VU), Echo, expertise centrum diversiteitsbeleid, bij Eramus+ als inclusion officer, de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en vanuit haar eigen bedrijf Younity Consultancy. Naast haar promotieonderzoek (VU) heeft ze een Postdoc uitgevoerd (EUR) dat zich bezighield met de afstroom van ondervertegenwoordigde leerlingen in het voortgezet onderwijs. Als curriculumontwikkelaar, is Guusje gespecialiseerd in het ontwerpen en implementeren van inclusieve mentoringprogramma’s. Binnen het voortgezet speciaal onderwijs (Stichting Orion) ontwierp ze een integrale mentoring methode, die zich in het bijzonder richt op loopbaanontwikkeling en -begeleiding. Hoe kunnen leerlingen binnen het voorgezet speciaal onderwijs niet alleen een plek vinden om te participeren, maar vanuit hun eigen kwaliteiten en waarden een duurzame bestendiging vinden.

En daarnaast

Vanuit haar eigen bedrijf begeleidt Guusje studenten op de Universiteit voor Humanistiek en Universiteit van Amsterdam tijdens hun BA&MA theses, ook geeft ze training en advies op aanvraag in het bedrijfsleven of binnen andere publieke organisaties. Naast deze vakinhoudelijke werkzaamheden, is Guusje ook (kinder)yoga en pilates docente.

Promotieonderzoek

De curriculum ontwerpstudie richtte zich op het ontwerp, de implementatie en de analyse van aansluitingprogramma’s die zich richten op een potentiebenadering in plaats van een deficiëntie benadering om ondervertegenwoordigde en kansarme studenten succesvol te laten in-en doorstromen in het hoger onderwijs. De ingezette methode bestaat uit kritische, narratieve, dialogische en inclusieve pedagogiek die werd ontwikkeld (Pedagogy of CIND Encounter), waarbinnen veilige, moedige en dappere ontmoetingen leidde tot het horen en vinden van een derde stem (Third Voice). Deze stem stelt (leerlingen) en studenten in staat hun eigen verhaal te herschrijven, waarbinnen er meer aandacht is voor de meervoudige gelaagde identiteit die rijk is. Hoe kunnen de waarden en kwaliteiten ingezet worden als bron en kracht, tijdens het proces van sociale en academische binding en integratie?