Voorafgaand aan de lectorale rede worden er verschillende workshops verzorgd. Na de workshops vindt het plenaire gedeelte plaats met de lectorale rede en een interactief gesprek waarin ruimte is voor ervaringen en praktijkinzichten.
Workshops
Als leidinggevende wil je het beste voor je team en geniet je ervan om collega’s te zien groeien. Maar soms is er die ene collega, waarbij je je als leidinggevende uitgedaagd voelt. Misschien herken je enkele van deze gedachtes: “Hij is steeds met de verkeerde dingen bezig.” Of “Ze doet niets met mijn feedback of met die van studenten!” “Als we wat afspreken zegt ze ja, maar doet ze nee.”
Herkenbaar? Dan is deze workshop voor jou. Je ontdekt hoe je, juist bij zulke lastige situaties, je eigen zelfregulering kunt inzetten om vanuit hoge verwachtingen het gesprek aan te gaan.
Samen met collega-leidinggevenden ga je onderzoeken hoe je een gesprek met zo’n collega toch vanuit hoge verwachtingen kunt insteken. Je werkt toe naar een concreet voornemen om de eerstvolgende gesprekken met deze collega vanuit hoge(re) verwachtingen in te steken en dat je deze ook gaat uitvoeren.
Workshopleider: Karen van der Worp
Doelgroep: Leidinggevenden (directeuren, onderwijsmanagers)
Een compliment geven in de vorm van feedback op persoonlijke kwaliteiten… dat doe je toch gewoon? Of denk je vaak: we moeten door met de stof, niet te lang stilstaan?
Misschien is dat juist wat er nodig is: écht stilstaan bij de ander (en bij jezelf) en vanuit je hart een compliment geven. Een compliment dat raakt, dat binnenkomt, waardoor echt contact kan ontstaan. Wil je dat meemaken?
In deze workshop ga je ervaren. Je leert over de psychologische en biologische kracht van complimenten, en je oefent met aandacht en presentie – de basis van iedere relatie waarin geleerd en gegroeid kan worden.
Workshopleider: Claudia Manetgrüber
Doelgroep: Iedereen die interesse heeft in dit onderwerp
We hebben allemaal wel eens met weerstand van een collega te maken. Bijvoorbeeld jouw collega die niet met het nieuwe model voor afstuderen werkt, of een collega die zich niet aan afspraken rondom het nieuwe curriculum houdt en eigen lesontwerpen toepast. Of die collega die niet naar teamsessies komt, of juist veel ruimte in een overleg inneemt.
Herken je je in één van bovenstaande praktijkvoorbeelden? Of heb je iets soortgelijks meegemaakt? Ben jij nieuwsgierig naar wat jij kunt doen om met weerstand om te gaan en hoe je die weerstand kunt omzetten naar wendbaarheid? Meld je dan aan voor deze workshop én neem jouw vraag en praktijksituatie mbt omgaan met een collega/ student met weerstand mee.
Tijdens deze workshop gaan we met jullie vragen aan de slag. Je ervaart welke interventies de ander wendbaar maken en hoe je (onderbewuste) oordelen en verwachtingen kunt omzetten in constructieve nieuwsgierigheid.
Workshopleider: Josine Cats
Doelgroep: Docenten/leraren in een leidinggevende rol: coördinatoren, teamleiders, hoofddocenten, curriculumcommissievoorzitters
Een werkcollege, een afstudeerbegeleidingsgesprek of een onderwijsleergesprek met de hele klas – het zijn allemaal momenten waarop je studenten aan het denken kunt zetten. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Welke interventies werken echt, en welke minder?
In 2023 onderzocht Mieke Steenbruggen binnen het lectoraat Didactiek van hoge verwachtingen de effectiviteit van afstudeerbegeleidingsgesprekken: wanneer werden studenten aan het denken gezet, en wat deden begeleiders om dat te bevorderen? De resultaten sloten naadloos aan bij (inter)nationaal onderzoek naar lesgeven vanuit hoge verwachtingen (o.a. door Rubie-Davies en Lia Voerman).
In deze interactieve workshop ga je zelf ervaren welke interventies van didactisch coachen het denken van studenten stimuleren – en welke juist niet. Je krijgt praktische handvatten die je direct kunt toepassen in je eigen onderwijspraktijk. Het doel is bewustwording van het effect van jouw interventies op het denkgedrag van de student.
Workshopleider: Mieke Steenbruggen
Doelgroep: Docenten/leraren, begeleiders, studiecoaches
“Zeg, lukt het jullie eerstejaars studenten te ondersteunen bij leren studeren? Dat lukt goed, zeg je? Hoe doen jullie dat?”
In deze workshop staat een vernieuwende onderwijsvorm centraal, ontwikkeld door studenten, docenten en twee lectoraten die hun inzichten in Didactiek van Hoge Verwachtingen en Zelfregulerend leren integreerden tot: StuDiCoachen. In deze interactieve workshop laten we je ervaren hoe je StuDiCoachen kunt inzetten in de klas. Ook laten we je kennismaken met een eerste online versie StuDiCoachen, AI-ondersteund.
Laat je inspireren door praktijkervaringen en neem concrete ideeën en inzichten mee naar huis!
Workshopleiders: Monique de Bruijn-Smolders. Suzanne Melfor, Saskia Lavooij en Lex Freund
Doelgroep: Docenten/leraren, adviseurs, managers en overige geïnteresseerden
Het lectoraat Didactiek van Hoge Verwachtingen helpt leraren hun onderwijs te versterken via praktijkgericht onderzoek. Een van de opbrengsten daarvan is de Rotterdamse vragenlijst “Hoge verwachtingen in de klas”, waarmee de perceptie van leerlingen over het verbale en non-verbale gedrag van hun leraren zichtbaar wordt. Zo krijgen we vanuit leerlingperspectief inzicht in hoe leraren lesgeven vanuit hoge verwachtingen.
Wil je weten welke inzichten de eerste onderzoeksresultaten bieden en hoe je zelf of jouw school met de vragenlijst kunt werken? Dan is deze workshop iets voor jou.
Workshopleiders: Gosse Romkes, Luuk van Schie en Shyro van Nieuwenhuijsen
Doelgroep: Leraren, teamleiders, trainers, begeleiders en iedereen die geïnteresseerd is in de didactiek van hoge verwachtingen.
Programma
13:00-13:30 uur | Ontvangst workshops |
13:30 - 14:30 uur | Workshops |
14:15 - 14:45 uur | Ontvangst lectorale rede |
14:45- 15:00 uur | Opening door dagvoorzitter Frans Spierings |
15:00 - 15:30 uur | Lectorale rede Jarise Kaskens |
15:30 - 16:05 uur | Panelgesprek o.l.v. Jessie van de Nieuwenhuijzen |
16:05 - 16:25 uur | Toespraak door Hanneke Reuling, CvB-lid Hogeschool Rotterdam en afsluiting door dagvoorzitter |
16:25 - 17:30 uur | Borrel |
In het panel worden diverse perspectieven vertegenwoordigd: Stijn Keller (student Natuurkunde); Sayen Redan (alumnus en ervaringsdeskundige als het gaat om lage en hoge verwachtingen), Julianne de Leeuwe (PhD/onderzoeker), Bernice Keerveld (docent en tevens interne trainer didactisch coachen), Mieke Steenbruggen (Opleider didactisch coachen).
Details
- Datum: Dinsdag 9 december
- Locatie: Atrium, Museumpark 40, 3015 CX Rotterdam
- Tijd: 13:00 -17:30 uur