Wat doe je als je een alcoholverslaafde moeder, vader, kind of partner hebt?

Interview met onderzoeker Dorine van Namen over haar onderzoek naar de gevolgen van verslaving voor naasten

20 januari 2022

"Een verslaafde kan terecht bij versla­vings­zorg, maar ik hoop dat er ook meer gespeciali­seer­de hulp komt voor naasten". Dorine Van Namen vertelt in het Rotterdams Dagblad over haar promotieonderzoek naar de gevolgen van verslaving voor naasten. Ook is student Michelle Sterrenburg van Hogeschool Rotterdam aan het woord over haar moeder die verslaafd was aan alcohol en vijf jaar geleden overleed aan de gevolgen van verwaarlozing.

''De pijn wilde ik liever niet voelen, daar rende ik keihard voor weg. Ik ging liever feesten om mijn gevoelens te onderdrukken," vertelt Michelle Sterrenburg. ''Mijn zelfbeeld was laag, ik voelde me niks waard, durfde mijn mening niet te laten horen, had moeite om mensen te vertrouwen en ik had een angst om zelf ook verslaafd te raken."

Hoewel ze op haar veertiende uit huis ging, is student Michelle Sterrenburg wel voor haar moeder blijven zorgen. ''Ik bracht regelmatig eten langs. Ik hoopte dat ze zou eten, maar dat deed ze nooit." Haar moeder overleed in 2016 aan de gevolgen van verwaarlozing.

Te weinig aandacht voor naasten

Sterrenburg zocht mede dankzij goede steun van haar vader professionele hulp, en is nu druk bezig met het afronden van haar hbo-studie. Daarnaast werkt ze 32 uur en heeft ze een sociaal leven. Toch ondervindt ze nog steeds problemen van de alcoholverslaving van haar moeder. Dorine van Namen is onderzoeker bij Kenniscentrum Zorginnovatie van Hogeschool Rotterdam en in 2020 gestart met een promotieonderzoek over de gevolgen van verslaving voor naasten. Ze geeft direct aan aan dat er nog te weinig aandacht is voor mensen die leven met een persoon met een verslaving.

Lees het interview met Dorine en Michelle in het AD Rotterdams Dagblad.

Bron:
Algemeen Dagblad

Dorine van Namen

Dorine voert op dit moment een promotieonderzoek uit over de gevolgen van verslaving voor naasten. Naast haar werk bij het kenniscentrum is Dorine bestuurslid van AFINet.

Bekijk de persoonlijke pagina