English

Zuid-Hollandse Impact Alliantie wil het verschil maken met praktijkgericht onderzoek

27 september 2023

De Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland, Hogeschool Leiden en Hogeschool Rotterdam gaan in de vorm van de Zuid-Hollandse Impact Alliantie (ZHIA) nauwer samenwerken op het gebied van praktijkgericht onderzoek om de maatschappelijke opgaves aan te kunnen pakken.

Op vrijdag 22 september kwamen vertegenwoordigers van de vier Zuid-Hollandse hogescholen bij elkaar om nader kennis te maken en elkaar te inspireren. Het doel is om nog intensiever met elkaar samen te gaan werken om de impact van onderzoek in de regio Zuid-Holland verder uit te bouwen en te versterken. De start was veelbelovend, want de belangstelling was overweldigend.

In eerste instantie richt ZHIA zich op drie thema’s: Gezondheid, zorg en welzijn, duurzaamheid en Artificial Intelligence. Wijnand van den Brink, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam, schetste de kansen op het thema Duurzaamheid. “Onze maatschappelijke verantwoordelijkheid is om studenten op te leiden voor de toekomst van morgen, waar duurzaamheid centraal staat. Het is dan ook logisch dat wij, Hogeschool Rotterdam, een visie hebben op duurzaamheid en die visie borgen in ons onderwijs, onderzoek en onze bedrijfsvoering. Door ons aan te sluiten bij de actualiteit, nieuwe ontwikkelingen en veranderingen in de beroepspraktijk, blijven we relevant en geven we invulling aan contextrijk onderwijs en praktijkgericht onderzoek.”

Strategische Agenda

Onze nieuwe bestuursvoorzitter Sarah Wilton-Wels neemt namens de hogeschool plaats in het bestuurlijk overleg van de alliantie. Ze ziet de aansluiting bij ZHIA als vanzelfsprekende stap om de ambities uit onze Strategische Agenda waar te kunnen maken. “Daarvoor hebben we de samenwerking met anderen nodig. Juist op het gebied van onderzoek kunnen we elkaar nog meer versterken als hbo en op die manier van grote invloed zijn op de aanpak van maatschappelijke veranderingen. Daarom is de samenwerking tussen hogescholen - en breder - geen vrijblijvendheid meer; het móet!”

Zo ziet onze lector Ted Veldkamp mooie kansen om kennis en kunde te delen en op te halen. “Bijvoorbeeld op het gebied van waterkwaliteit voor mijn lectoraat Klimaat en Water. Door samen op te trekken in bijvoorbeeld het doen van onderzoek en onderwijs op elkaar te laten aanvullen en voortbouwen maken we schaal en bereiken we daadwerkelijk impact.”

Logisch moment

Anne Marike Lokhorst is in haar rol als manager onderzoeksbeleid bij Research Policy & Services (voormalig OKC) binnen onze hogeschool het aanspreekpunt voor vragen rond ZHIA. “We werkten natuurlijk al samen met deze hogescholen. Dat we nu die samenwerking nog explicieter opzoeken, komt voor mij  op een heel logisch moment. Kijk naar onze Strategische Agenda en de stevige ambities die we daarin laten zien om écht het verschil te gaan maken op een aantal maatschappelijke thema’s – dat doe je niet alleen. Daar hebben we elkaar keihard voor nodig. Achter de schermen zijn we het afgelopen jaar al bezig geweest met elkaar leren kennen, nadenken over wat nodig is, en plannen maken voor de toekomst. Dat we nu echt van start kunnen, daar krijg ik energie van.”

En dat gold voor meer aanwezigen op de eerste bijeenkomst van ZHIA. De alliantie biedt kansen om gezamenlijk op te trekken en meer gebruik te maken van elkaars expertise. Elisabeth Minnemann, voorzitter van het College van Bestuur van De Haagse Hogeschool: “De komende jaren gaan we krachtig en ambitieus voortbouwen op de basis die er al ligt. Met de alliantie versterken we vooral de al langer bestaande samenwerkingen. Je gaat een alliantie aan, als je gelooft dat je samen sterker staat.”

Meer weten?

Wil je meer weten over ZHIA, check dan de website. Heb je vragen over de Zuid-Hollandse Impact Alliantie? Neem dan contact op met Anne Marike Lokhorst

Marije Deutekom (bestuurslid Inholland), Elisabeth Minnemann (bestuursvoorzitter Haagse Hogeschool), Sarah Wilton-Wels (bestuursvoorzitter Hogeschool Rotterdam), Joeri van den Steenhoven (bestuurslid Hogeschool Leiden) en Carola Hageman (programmamanager ZHIA).