Winnaar Erasmus+ Landelijke Storytelling Competitie sprong in het diepe

En leerde zijn nieuwe jij kennen in Spanje

15 maart 2019

In zijn derde studiejaar vertrok Madi Aubakirov naar Barcelona voor een stage. Hij beschreef zijn ervaringen zo inspirerend dat hij een nationale storytelling prijs won.

Gedurende zijn studie International Business & Management Studies op Hogeschool Rotterdam dacht Madi Aubakirov dat hij maar beter in zijn comfortzone kon blijven. Maar in zijn derde studiejaar veranderde hij van gedachten. Hij besloot dat veilig spelen niet voor jonge mensen is. Vanaf dat moment voelde hij dat er een avontuur op hem wachtte. Hij liet zijn studie en het regenachtige weer achter en vertrok naar het zonnige Barcelona. In deze stad werd hij stagiair online marketing bij een visueel mediabedrijf en leerde hij zijn nieuwe jij kennen.

Een prijs winnen

Madi beschreef zijn ervaringen in een inspirerend verhaal. Zijn storytelling vaardigheden worden zeer goed gewaardeerd en onlangs sleepte hij een Erasmus+ National Storytelling Competition Award in de wacht. Je kunt zijn verhaal lezen op de website van Erasmus+.

Tekst gaat onder foto verder.

Je nieuwe jij leren kennen

Madi raadt andere studenten zeker aan een stage in het buitenland te doen. Hij zegt: “Tegen het einde van onze studie moeten we allemaal min of meer achterhalen wat we met ons leven willen doen en dit is niet iets dat je ‘a priori’ weet, dit is iets dat je leert door te doen. Je moet proberen zoveel mogelijk mee te maken om een ​​beetje meer te begrijpen over welke richting je wilt gaan. In een andere stad wonen, is zeker een van de ervaringen die helpt om dat cruciale inzicht te krijgen. Je leeft buiten je comfortzone en dat is te gek.”

“Een nieuw leven, een nieuw thuis, andere mensen, een vreemde taal, en allerbelangrijkst – een nieuwe jij. Je leven is even niet routine; het is een tijd van proberen, falen, leren, en groeien. Het is niet makkelijk, maar uiteindelijk wel de moeite waard.”

Steeds aanpassen

Madi komt uit Kazakhstan en startte zijn studie in Rotterdam. Zijn ervaring als internationale student maakte het hem gemakkelijker om zich thuis te voelen in Barcelona: “Als internationale student in Rotterdam heb ik me zeker in een goede positie geplaatst, omdat ik al gewend was aan het onbekende en me moest aanpassen aan een nieuwe omgeving. Dus ik had geen gevoelens van extreme heimwee, en voelde ik mij op mijn gemak. Ik ben ook al zo vaak verhuisd, 14 keer in 4 jaar tijd, en ik had dus al gemerkt dat ik van nature me makkelijk aanpas. Het ligt echt aan de persoon zelf. Hoewel, hoe minder je eerder hebt gereisd, hoe meer je leert, net als in de wet van het afnemende rendement. Daarom denk ik dat het nog beter zal zijn voor studenten die nog nooit in het buitenland hebben gewoond.”