Willem de Kooning Academie schenkt archief aan Stadsarchief Rotterdam

20 juni 2023

Het archief van de Willen de Kooning Academie komt in handen van het Stadsarchief Rotterdam. Op deze manier wil de kunstacademie haar onderwijsgeschiedenis veiligstellen en beschikbaar stellen voor onderzoek naar het Rotterdamse kunstonderwijs door de jaren heen.

Het archief omvat data van vele generaties jongeren die onderwijs volgden aan de kunstacademie tot en met het jaar 2010. Het duurt dan ook enkele jaren voordat de overdracht volledig is volbracht. Op vrijdag 16 juni vond de officiële aftrap van de schenking plaats. Die dag was het exact 250 jaar geleden dat één van de rechtsvoorgangers van de Willem de Kooning Academie ‘het Teekengenootschap Hierdoor tot Hooger’ werd opgericht werd in de Delftsche Poort. Door de schenking herdenkt de academie deze oprichting waarmee de kunst van het tekenen werd bevorderd.

Wederopbouw

Stadsarchivaris Jantje Steenhuis ontving het eerste document; een brief van Huig Maaskant, die zowel student, docent en bestuurslid was aan de Rotterdamse kunstacademie. De architect stond ook bekend om zijn bijdrage aan de wederopbouw van de stad met eyecatchers als de Euromast, het Groothandelsgebouw en het Hilton-hotel.

“Het is een mooi moment om 250 jaar na de oprichting van onze rechtsvoorganger “Het Teekengenootschap Hierdoor tot Hooger” te midden van studenten, oud-studenten en relaties een begin te kunnen maken met de schenking van ons archief aan Het Stadsarchief”, sprak Willem de Kooning Academie-directeur Jeroen Chabot, nadat hij samen met Ron Bormans het eerste document aan Steenhuis had overhandigd.

Verstandig besluit

Een belangrijke handeling, aldus de voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Rotterdam. Bormans: “Om te weten waar je naar toe gaat is het belangrijk om te weten waar je vandaan komt. Daarvoor is een archief belangrijk.” Steenhuis sluit zich daar graag bij aan: “Het is een heel goed, mooi en vooral verstandig besluit waar veel partijen profijt van hebben, met name voor hen die onderzoek willen doen.”