Voorgenomen fusie Willem de Kooning Academie en Codarts

Rotterdamse onderwijsinstellingen willen nieuwe hogeschool voor de kunsten

20 januari 2022

Willem de Kooning Academie verkent een fusie met Hogeschool voor de Kunsten Codarts om onder één dak – samen met Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit Rotterdam – vernieuwend kunstonderwijs aan te bieden.

De grootste onderwijsinstellingen van Rotterdam slaan de handen ineen om het kunstonderwijs een kwaliteitsimpuls te geven. Dit moet uiteindelijk leiden tot een nieuwe hogeschool voor de kunsten, die dé opleidingen biedt voor nieuwe generaties studenten die hun hart bij de kunst en wetenschap hebben liggen. Het is de bedoeling dat deze kunstonderwijsinstelling op een nog te bouwen cultuurcampus in Rotterdam-Zuid wordt gevestigd.

Intentieverklaring

“Door de krachten te bundelen kunnen we één doorlopende leerlijn creëren: van vooropleiding naar hoogwaardig en internationaal georiënteerd bachelor- en masteronderwijs tot en met promotietrajecten aan toe”, zegt collegevoorzitter Ron Bormans van Hogeschool Rotterdam.

“Uit onze eerdere samenwerking in het succesvolle onderwijs- en onderzoeksprogramma Rotterdam Arts & Sciences Lab (RASL) weten we dat er grote behoefte is aan een dergelijke onderwijsinstelling. Ook daarin wordt op uitstekende manier samengewerkt, wat vertrouwen schept voor een succesvolle fusie”, aldus Jeroen Chabot, directeur Willem de Kooning Academie, die onder de vlag van Hogeschool Rotterdam valt.

Ron Bormans en Jeroen Chabot ondertekenden donderdag samen met Wilma Franchimon (bestuursvoorzitter Codarts), Ed Brinksma (bestuursvoorzitter Erasmus Universiteit Rotterdam) en wethouders Richard Moti, Said Kasmi en Bas Kurvers een intentieverklaring om een fusie te gaan verkennen.

Naast het bachelor- en masteronderwijs gaat de nieuwe kunstinstelling ruimte bieden aan gezamenlijke onderwijsprogramma’s en combinaties van opleidingen in het hbo en wo. De Erasmus Universiteit Rotterdam brengt academisch onderwijs- en onderzoek in de nieuwe kunstinstelling in.

Cultuurcampus

De opleidingsinstellingen zijn met de gemeente Rotterdam in gesprek over het ontwikkelen van een cultuurcampus op Zuid. Op deze campus moeten onderwijs, onderzoek en maatschappelijke functies samenkomen. Tegelijkertijd biedt de locatie de onderwijsinstellingen de kans de verbinding met elkaar en met de stad te vergroten. Zo kunnen er vanuit de cultuurcampus nieuwe opleidingstrajecten worden ontwikkeld en kunnen er vanuit verschillende disciplines onderzoeken worden gedaan. Op de campus zelf is ruimte voor kunstbeoefening en kunst- en cultuurbeschouwing die nergens anders op deze schaal mogelijk is.

Meer informatie

Mocht je vragen hebben over deze voorgenomen fusie, dan kun je contact opnemen met de afdeling communicatie: mailto:oldac@hr.nl of bekijk het webdossier op de website van Willem de Kooning.