Workshop en training TaalOntwikkelend Lesgeven

Aanbod voor vo- en mbo-docenten

17 januari 2020

Taalvaardigheid en succesvol leren en studeren hebben een direct verband met elkaar en wordt keer op keer bevestigd door onderzoek. De ontwikkeling van de taalvaardigheid van leerlingen/studenten bepaalt in hoge mate de kans op hun studiesucces. Daarvoor is structurele aandacht voor taalontwikkeling van docenten nodig, niet alleen van docenten Nederlands/communicatie.

Met de TOL-workshop en/of -training kunnen individuele docenten en teams van het vo en mbo zich professionaliseren.

Wat is TaalOntwikkelend Lesgeven?

Bij taalontwikkelend lesgeven hebben alle docenten nadrukkelijk een rol in het stimuleren en begeleiden van het proces van taalontwikkeling van de leerling/student. Als je taalontwikkelend lesgeeft, treed je op als taalbewuste docent. Je doorspekt je vakonderwijs met expliciete taaldoelen, levert taalsteun, zorgt voor rijke contexten en lessen vol interactiemogelijkheden. Met deze didactische methode neemt bij de leerlingen/studenten ook de kennis van het vakgebied toe waarbinnen deze wordt toegepast. Taalontwikkelend lesgeven biedt een duurzaam perspectief.

Bekijk alvast het digitale magazine TOL-zine met tips en praktische handvatten.

Professionalisering van docenten/teams

• Workshop Taalgericht lesgeven: kennismaking (2 uur)

Wil je een begin maken met taalgericht lesgeven? Volg dan de workshop Introductie in taalgericht lesgeven. In deze workshop leer je hoe je de kennis van het vakgebied bij je leerlingen/studenten kunt vergroten door taalgerichte lessen te geven. Je besteedt aandacht aan de context door aan te sluiten op de belevingswereld van de leerlingen/studenten, je stimuleert interactie en je biedt verschillende vormen van taalsteun aan. Hoe je dit het beste kunt doen, vertellen we je in deze workshop.

•  Verdiepende training Taalontwikkelend lesgeven (4 x 2 uur)

Aan de slag met lesmateriaal van jouw vak/opleiding? Meld je dan aan voor de verdiepende training Taalontwikkelend lesgeven. In deze training van vier bijeenkomsten maak je kennis met de pijlers van het taalontwikkelend lesgeven en pas je deze toe op je eigen lesmateriaal. Tijdens de bijeenkomst ontwikkel je werkvormen, lesopdrachten en toetsmateriaal die je gelijk in kunt zetten. Na deze training beheers je de vaardigheden van het taalontwikkelend lesgeven en heb je voldoende handvatten om je lesmateriaal te verbeteren en om beter aan te sluiten bij je leerlingen/studenten.

Team voor taal!

Zowel de workshop als de training zijn ook beschikbaar als teamscholing op maat. Met een teamaanvraag neem je deel met (een deel van) je team. We gebruiken het materiaal van je vak/school en werken aan concrete vragen die je hebt.

• Doelgroep: (vak)docenten vo en mbo
  • Informatie en aanmelding via Carla Spek: aansluiting@hr.nl
  • Data:
    • Workshop Taalgericht lesgeven: kennismaking (2 uur) vanaf maart 2020
    • Verdiepende training Taalontwikkelend lesgeven (4 x 2 uur) vanaf maart 2020
  • Kosten: afhankelijk van aantal deelnemers
  • Uitvoering: Hogeschool Rotterdam - HR Academie
  • Locatie: Rochussenstraat 198, Rotterdam

Wil je de informatie doorsturen aan andere geïnteresseerden? Download de flyer

[VA(1]Flyer koppelen